5 grunde til at Assassin’s Creed er ikonisk

Filmen »Assassin’s Creed« er intet mesterværk, men spilserien, den er baseret på, er ikonisk.

Læs vores anmeldelse af Assassin's Creed-filmen her:

 

01 - Fotorealismen

Lige siden CD-ROMen blev opfundet og adventurespillet »Myst« kom frem i 1993, har udviklerne bag computerspil jagtet den hellige gral: Fotorealisme. Grafikere har siddet og svedt og grædt foran deres 3D-programmer i forsøget på at hamre så mange bits, bytes og detaljerigdom ind i de imaginære universer som muligt.26. februar 2013 lykkedes det store illusionsnummer. Da tonede Cecilie Beck frem på TV2 Nyhederne i et nyhedsindslag om, at Syriens kulturskatte skulle reddes. I baggrunden var et bjergtagende billede af Damaskus ved solnedgang. Problemet var blot, at billedet ikke var fra et rigtigt foto af Damaskus, men i stedet fra »Assassin’s Creed«

Nyhedschef Jacob Nybroe indrømmede fejlen og udtalte til BT:

»Grafikeren har selv troet, at det var et skyline-billede fra Damaskus. Og det er det, som er den store udfordring, det er at man kan finde meget på nettet, og efterhånden som computergrafikerne er blevet så dygtige, så er spilgrafikker blevet så virkelighedsnære, at det er svært at se, at det ikke er et rigtigt foto, man har fat i.«

02 - Den interaktive historiebog

Lyst til at møde Karl Marx i Victoriatidens London og få indblik i datidens klassekamp? Eller George Washington under Den Amerikanske Uafhængighedskrig? Eller hvad med den engelske pirat Kaptajn Blackbeard i årene 1716 til 1718, mens han hærgede handelsskibe i Caribien?

Forældre vil muligvis krumme tæer, når de erfarer, at spil både kan være bulder og brag såvel som informative og tilmed erstatte knastørre historietimer. Hvem har ikke lært en ubegribeligt masse om aztekerne ved at spille Sid Meiers »Civilization«-serie? Eller fået et helstøbt overblik over Europas historie ved at spille svenske Paradox Development Studios »Europa Universalis«-serie?

»Assassin’s Creed«-spillene er altid blevet rost for deres detaljerede verdener, men især det enorme historiske fodarbejde og nidkærhed over for at genskabe arkitekturen ned til mindste detalje har været stærkt medvirkende til at gøre spiluniverset helstøbt og autentisk. Således er serien et historisk dokument, der understreger, at spil er et af de førende narrative medier i den digitale tidsalder og fuldt ud kan fungere som interaktiv historietime.

0 Fold sammen
Læs mere

03 - Det enorme univers

En del af hemmeligheden bag »Star Wars«’ succes ligger i det enorme arbejde, George Lucas gjorde for at skabe et helstøbt univers, præcis som J.R.R. Tolkien gjorde det med »Ringenes Herre«.

Ubisoft, spillets udgivere, havde fra start samme ambitionsniveau med at skabe en moderne fortælling. Således spænder historien i spilserien over 821 år, fra det oprindelige »Assassin’s Creed«, der udspillede sig i 1191 og frem til 2012. Men baggrundshistorien og fortællingerne rækker over 2.500 år tilbage i tiden, hvor den første kendte snigmorder ifølge den græske historiker Herodot var Xerxes, der myrdede kong Darius af Persien. Tekstforfatterne var på overarbejde, da hundredtusindvis af ord og dialog gemmer sig i hvert enkelt »Assassin’s Creed«-spil. Nok til at fylde adskillige romaner.

04 - Friheden

Spillere elsker friheden til at bevæge sig rundt. I Grand Theft Auto kan du bevæge dig frit rundt i byer og stjæle biler, fly og både. I »Battlefield« er slagmarken din legeplads, hvor jagerfly skærer gennem himlen, tanks får jorden til at buldre, og du selv afgør, om du vil udkæmpe slaget på landjorden eller i luften.

I »Assassin’s Creed«-serien er byerne din legeplads. Det gav et lille sus i maven, da spillere i 2007 blev sendt tilbage til Det Tredje Korstog og pludselig kunne bevæge sig frit rundt i en bjertagende verden og skalere bygninger med få tryk på controlleren. Pludselig var den todimensionelle følelse af at være fanget på landjorden erstattet af et sug i maven, når du stod på en tagryg, spejdede ud over byen, så et landemærke i horisonten og med ekvilibristisk elegance og hjerteskærende smukke animationer hoppede - ja, nærmest svævede - fra tag til tag.

05 - Udspringet

Og så må vi ikke glemme det ikoniske »swan dive«, som man foretager utallige gange i løbet af serien. Det er antiheltens spring fra de højeste tårne og ned i høstakke, der belejligt er placeret ved siden af. Smukt.