Skat er gået over til klapjagt

Ny strategi deler borgere og virksomheder i Skats med- og modspillere – det skal være sværere at være skattesnyder, men til gengæld gøres lettere at aflevere sin skat.

Skat går nu for alvor i gang med at indføre sin nye strategi. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
I de seneste måneder er Skat jævnligt dukket op i medierne, fordi etaten har sat fokus ind på at gennemgå enkelte områders skattebetaling.

Udenlandske ferieboliger, udenlandske konti og brug af biler med gule plader er blandt de områder, der i år har været under Skats lup. Og der er tale om en helt ny strategi, som Skat efter et par års forberedelse er gået i gang med i år.

”Vi sætter selvfølgelig ikke stregkoder på folk og virksomheder. Men vi deler dem op i dem, der er modspillere, og dem, der er medspillere. Og det betyder, at dem, der gerne vil gøre det rigtige, skal hjælpes så meget som muligt, mens dem, der ikke vil, skal have det svært,” forklarer udviklingsdirektør i Skatteministeriet Jesper Skovhus Poulsen.

Danskere vil gerne betale skat

Han peger på undersøgelser, der viser, at danskerne faktisk er villige til at slippe deres skat, men at de ofte ikke kan finde ud af det.

”Derfor skal vi sørge for, at folk har fået informationen på forhånd om, hvordan man gør det. Og de, der ikke gør det, er modspillere, siger Jesper Skovhus Poulsen.

Han nævner blandt andet indsatsen i forhold til udenlandske feriehuse.

”Da begyndte vi med at fortælle, hvordan man gør det rigtige og oplyser om sit udenlandske feriehus. Men hvis du ikke reagerer på det, så anser vi dig sådan set derefter som modspiller,” siger udviklingsdirektøren.

Frigivet fra mål

Til gengæld for de mere koncentrerede indsatser pløjer Skat ikke længere en lille bid af samtlige områder igennem.

”Tidligere var der et krav i finansloven om et vist antal kontroller, og ressourcerne blev styret med det formål at finde mange fejl, fordi målet gav incitament til kontrol. Nu er vi frigivet fra det mål, så skattefolk får incitament til at finde de rigtige sager. Vi skal stadig finde fejl, men vi skal især undgå, at de opstår,” forklarer Jesper Skovhus Poulsen.

Som eksempel på hjælperedskaber nævner han blandt andet bindende svar fra Skat, flere vejledninger og muligheder for tastselv-service.

Fagligt tunge miljøer

Den nye strategi betyder også, at Skats organisation skal dimensioners efter de justerede opgaver med en nye balance mellem service og kontrol.

”Vi skal for eksempel have fagligt meget kompetente enheder til at foretage kontrol, så derfor opretter vi centre fagligt tunge miljøer blandt andet til at tage sig af transfer pricing (interne afregninger mellem moderselskaber og datterselskaber, red.) med en enhed til de store selskaber og seks andre steder i landet, der også arbejder med den type sager,” siger Jesper Skovhus Poulsen.

Den nye strategi skal måles blandt andet på, hvor meget svindel, der er i samfundet. Det kan for eksempel udtrykkes som det såkaldte skattegab, som er forskellen mellem den forventede skat og den indbetalte skat.

Desuden skal tilfredsheden hos borgere og hos virksomheder måles, efter den nye strategi er indført og har haft tid til at virke.