TV 2 bryder årelang tradition: »Det gør det ikke nemmere for DR«

Efter årelang julefred mellem de to kanaler har TV 2 besluttet at lancere sin nyeste serie om nissepigen Tinka samme år, som DR præsenterer sin nye julekalender. Nissekrigen kan koste for DR, siger ekspert.

 
»Julehjertets hemmelighed« foregår i 1850, hvor menneskepigen Karen (Karla Larsen Moltsen) fylder 13 år og pludselig mister sin evne til at kunne se sin nisseven, Rumle. Historien er skrevet af blandt andre Poul Berg, der også stod bag »Tidsrejsen«, der blev sendt på DR i 2014. Video: DR. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter ti års julefred, hvor DR1 og TV 2 på skift har sendt en nyproduceret julekalender, er der nu åben nissekrig mellem de to stationer.

Stik imod traditionen har TV 2 nemlig valgt at sende en tredje sæson om nissepigen Tinka, samtidig med at DR viser sin nye julekalender, »Julehjertets Hemmelighed«.

Havde man fulgt den tidligere ordning, var det ellers TV 2s tur til at genudsende. Men ifølge stationens konstituerede fiktionschef, Mette Nelund, vil beslutningen ikke betyde noget for det samlede seertal.

»Vi ved fra tidligere år, at mange danskere gerne ser mere end en julekalender,« siger Mette Nelund, der mener, at nye julekalendere er en gave til danskerne.

Men det er ikke alle, der ser det sådan.

Kan presse DR

I en presset tv-tid, hvor danskerne i stadig højere grad sidder med hver deres skærm og hver deres udsendelse, er julekalenderen en sjælden begivenhed, der samler familierne foran fjernsynet.

Af samme grund kan TV 2s beslutning også komme til at presse DR i en tid, hvor man i forvejen bliver mast af diverse streamingtjenester. Det mener medieanalytiker Keld Reinicke.

»Streaming har i høj grad fået fat i børnefamilierne. Mit bud er, at TV 2 har regnet på det og ment, at det kan betale sig at lave en ny julekalender. Selvom den ikke er billig, kan den være med at til at få fat i nogle af de kunder, der er allersværest at fange: Nemlig gruppen mellem 15 og 35 år. Her kan sagtens være børnefamilier med en femårig, der vil dø for at se julekalender,« siger Keld Reinicke, der fortæller, at en julekalender som hovedregel koster mellem 35 og 45 millioner kroner at producere, lidt afhængig af antallet af nisser og special effects.

Rumle og Karen skaber et magisk julehjerte, så de for altid vil være venner. Men pludselig begynder alverdens mystiske ting at ske på herregården i DRs nye julekalender, der er indspillet på Frilandsmuseet. Fold sammen
Læs mere
Foto: DR.

Det kan til gengæld se helt anderledes ud, når det kommer til flow-tv.

»En ny julekalender på TV 2 gør det ikke nemmere for DR i en tid, hvor de bliver presset på deres public service fra forskellige streamingtjenester. Nu stjæler TV 2 en del af deres hype på den nye julekalender,« siger Reinicke, der også pointerer, at TV 2 og DR er ejet af den samme kunde, nemlig staten.

»Af samme grund kan man da godt argumentere for, at det er lidt mange penge at bruge på to julekalendere, der taler til den samme befolkningsgruppe,« siger Keld Reinicke.

Der skabes minder for livet

DRs fiktionschef, Henriette Marielund, er dog ikke bekymret. Til Berlingske siger hun:

»Jeg tror, at »Julehjertets hemmelighed« kommer til at klare sig helt fint, selvom TV 2 lancerer en ny julekalender samme år. Hvis der er kvalitet, så tror jeg, at der er seere nok,« siger Henriette Marienlund, der understreger, at julekalendere stadig har godt fat i danskerne.

Af samme grund har DR valgt at satse på ny familiefiktion i påsken med »Troldehjertets hemmelighed«, der foregår i samme univers som »Julehjertets hemmelighed«.

»Som genre er julekalenderen helt unik, fordi det er det tidspunkt på året, hvor der er mest samsening, og hvor der skabes minder for livet. Hver generation har deres julekalender,« siger hun.

»Julehjertets hemmelighed« og »Tinka: Sjælens spejl« har begge premiere 1. december. De kan også streames på henholdsvis DR TV og TV 2 Play.