Thomas tog på vikingelejr i Norge: »Nogle mænd vil hellere dø af sult på et bjerg end fortælle konen, at de vil skilles«

Interview: Mænd er dårlige til at vedligeholde relationer og række ud. I Sverige og Norge tager de i stedet på vikingelejr for at mærke sig selv. Danske Thomas Daneskov tog med. Og opdagede noget, som han nu fortæller i en lidt overraskende form.

33-årige Thomas Daneskov ville gerne lave en film om mænd og deres kriser. Sådan endte han på vikingelejr i Norge. »Vi mødte en munk, der i virkeligheden var en fyr på 25, der havde spillet for meget computer. Nu var han havnet som munk i en lejr, komplet med læderhat og et lille trækorshan selv havde snittet, om halsen.« Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Eis
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I sommeren 2018 var Thomas Daneskov på vikingelejr. Det er en ting i Sverige og Norge, hvor mænd tager fri fra hverdagen, ifører sig rensdyrskind og forkaster moderne fornødenheder. Eller nogle af dem.

»I den første lejr, vi besøgte, mødte jeg en mand, der sad og snittede små benterninger, mens han talte om, hvor fedt det var at komme væk fra wi-fi, væk fra hverdagen og det hele. Han gjorde det ofte, var væk i et halvt år – og det respekterede hans kone. Mens han fortalte den historie, ringede hans Samsung-telefon med tre kameraer og det hele. Den var gemt væk i sådan en nice vikingepose. For mig var det bare enormt sjovt, at han lå på det rensdyrskind og sov, men alligevel havde gemt en oplader et sted,« fortæller Thomas Daneskov.

Det var ingen tilfældighed, at Thomas Daneskov endte som viking. I samarbejde med produceren Lina Flint, havde han længe drømt om at lave en film med arbejdstitlen »Far har det dårligt«. Filmen skulle handle om en mand, der havde det skidt, var flygtet fra sin familie og sad i et sommerhus. Det var ikke »særlig storladent«, indrømmer Thomas Daneskov. Der manglede noget vildt. »Nogle bjerge og noget vejr, man kunne dø i.« Og så kom Norge på banen.

Efter flere måneders søgninger på mænd i krise, var Thomas Daneskovs computer begyndt at foreslå ting, der passede sig for en midaldrende mand med ondt i livet.

Thomas Daneskov er autodidakt filminstruktør og aktuel med spillefilmen »Vildmænd«, der blev udskudt på grund af terror i Norge. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Eis.

»Jeg fik reklamer for lysterapilamper og vandresko, og på et tidspunkt blev jeg foreslået at tage på mandetur i Norge, hvor man kunne stå og råbe, skyde med bue og pil eller kaste med økse. Og det lød så grineren, at jeg straks løb hjem til min kæreste og sagde: 'Jeg ved, hvad vi skal i sommerferien. Vi skal være vikinger'. Det var hun slet ikke med på.«

Men det var Thomas.

Dårlige jokes og noget med udklædning

Mænd er dårlige til at håndtere kriser. Det viser alle tal.

Det er mænd, der går til bunds, når de bliver skilt. Mænd, der hyppigst begår selvmord eller begynder at drikke. Mens kvinder er bedre til at pleje deres netværk, visner det sociale liv, jo ældre mænd bliver.

Sådan er de tragiske fakta, som Thomas Daneskov faldt over, da han arbejdede på filmen, der er endt med at få titlen »Vildmænd«.

Den unge instruktør, der tidligere har lavet filmen »Eliten«, var optaget af mænd. Som ganske ung lavede hans sketches, som han og en kammerat uddelte på dvd på skolen. Da YouTube pludselig blev en mulighed, rykkede de deres produktion online. Det var »dårlige jokes og noget med udklædning,« indrømmer Thomas Daneskov med en stemme, der falder i styrke.

Men ønsket om at få folk til at grine har han stadig. Også selvom hans nyeste tema ikke umiddelbart lyder særlig morsomt:
,
»Mænd er enormt dårlige til at tale om deres problemer. Alle har haft en onkel, der flyttede ud i sommerhuset, eller en ven, der var sådan en eremitmand. »Vildmænd« viser også, hvor langt visse mænd er villige til at gå for at undgå at tale om deres problemer. Der er dem, der hellere vil dø af sult i pelstøj på toppen af et bjerg end at fortælle konen, at de vil skilles. Jeg synes, at jeg har hørt om flere, der er gift med den samme i 20 år og pludselig rejser sig op midt i morgenmaden og siger, at de flytter. Og så er der dem, der pludselig hænger og dingler ude i garagen.«

Hvorfor tror du, at det er sådan?
»Vi lavede en del interview med mandeforskeren Svend Aage Madsen, som fortalte, at kvinder er dobbelt så tilbøjelige til at opsøge en psykolog som mænd. Mænd er til gengæld tre til fem gange så gode til at slå sig selv ihjel, og de er langt mere ensomme. Ifølge Svend Aage Madsen handler det om relationer. Det hele er et spørgsmål om, hvorvidt man kan finde ud af at holde kontakt til andre. Svend Aage Madsen havde en teori om, at det er nogle mønstre, der er blevet plantet i vores urhjerne. Det var ikke særlige belejligt at tænke længe over tingene, når man skal på sabeltigerjagt. Der skal du bare sidde klar med dit spyd, være stærk og sørge for noget mad.«

Det er jo ret tragisk. Hvorfor har I valgt at fortælle det i en komedie?
»Når man går i biografen og skal se noget sjov, føler jeg mig ofte lidt dummere bagefter. Det virker mest som om, at komedier er noget, folk går og laver, fordi de skal have råd til et nyt sommerhus. Det må gerne være plat, det er ikke det, men det må også gerne handle om noget. Så selvom det er en komedie, vi har lavet, og det var vores intention, at folk skulle have en fed tur i biografen, er vi gået til det, som var det et drama.«

Munken med læderhatten

»Vildmænd« handler om Martin (Rasmus Bjerg), der er skredet fra familien. Da vi møder ham, sidder han og græder på et norsk bjerg. Pludselig dukker hashsmugleren Musa (Zaki Yussef) op, skadet efter et biluheld og på flugt fra sine rivaler. Nu bliver Martin og Musa jagtet af både politi, forbrydere – og af Martins kone.

Thomas Daneskov er autodidakt filminstruktør, søn af radiomanden Lars Daneskov og aktuel med »Vildmænd«. Han spillefilmdebuterede i 2015 med »Eliten«, der vandt hovedprisen på CPH PIX. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Eis.

»Dem, der tager derop, er primært sæsonarbejdere, der river et halvt år ud af deres kalendere for at leve som vikinger. Vi mødte blandt andet en munk, der i virkeligheden var en fyr på 25, der havde spillet for meget computer. Måske havde han også trykket på nogle key words, og nu var han havnet som munk i en lejr, komplet med læderhat og et lille trækors, han selv havde snittet, om halsen. Han var meget tyk, men sagde, at han havde tabt sig meget på kun at spise rødder. For ham handlede det om, at det var så skønt at kvitte de sociale medier og ikke sidde og spille »World of Warcraft« derhjemme.«

Kan du forstå attraktionen?
»Ja, det kan jeg godt. Jeg genkender i hvert fald længslen efter noget autentisk. Noget, hvor man bliver glad for de små ting som at have et tørt sted at sove eller have held med at tænde et bål. At komme væk fra det bombardement af ansvar og indtryk, man kan blive kvalt af herude.«

Det handler også om, at vores liv er pakket ind, siger Thomas Daneskov. At vi dybest set har det ret godt. I den forstand var det godt at komme ud i de norske bjerge. »Man kan nemt dø deroppe«. Selv skuespillerne kunne mærke, at det trak i en anden retning. At der var mere på spil end foran en green screen.

»På et tidspunkt blev jeg foreslået at tage på mandetur i Norge, hvor man kunne stå og råbe, skyde med bue og pil eller kaste med økse«


Spørgsmålet er, om det også kan gøre noget godt for mænd at komme på vikingelejr. At komme i kontakt med naturen. Thomas Daneskov er ikke overbevist. Han tror mere på, at det handler om at sætte fokus på, hvor vigtige relationer er. Det er også derfor, han har sørget for, at de er et venskab i »Vildmænd«.

»Den der idé om at tage væk er jo også lidt latterlig. Man har en forestilling om, at man vil stå  på et bjerg, tænke guldaldertanker og mærke Vorherre. Det sker jo ikke. Man er bare en idiot, der har været for meget på YouTube, og i det sekund, du står på der, tænker du: 'Gad vide, om det her bjerg har wi-fi?'. Så får du faktisk lyst til at dele det med nogen.«

»Vildmænd« har premiere torsdag 3. februar.