Orker du ikke undertekster? Her er syv stærke, danske serier du kan streame

AOK
Skærm
Guide

Det vrimler med tv-serier fra alverdens lande. Her guider AOK til syv nyere danske serier, som du kan streame lige nu.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Orker du heller ikke at sidde klinet til underteksterne, når en fremmedsproget serie ruller over skærmen, eller trænger du bare til en omgang dansk tv-serie, så er der her syv nyere serier, som Berlingskes anmeldere har ladet sig begejstre over.

1

Bigitte Nyborgs grønlandske oliehovedpine

Den fjerde sæson af DRs hitserie hedder »Borgen – Riget, Magten og Æren«. Via et veludført grønlandsk tema fletter den fermt en geopolitisk intrige ind i handlingen. Og så er der noget, serien gør rigtig godt.

Uddrag af anmeldelsen:

»....Det lykkedes ikke mindst takket være Sidse Babett Knudsens stjernepræstation i sin mest kendte rolle. Det er ikke bare replikkerne. Hun er en mester i den subtile reaktion.

Jeg kan ikke vide, om det faktisk er tilfældet, men når hendes departementschef (Magnus Millang) redegør for komplicerede forhold i det arktiske, så ser det faktisk ud, som om Sidse Babett Knudsen konkret overvejer, hvad det indebærer.

Man ser ganske vist kun toppen af isbjerget, men det er smukt.«

Læs hele anmeldelsen her.

2

Nyt perspektiv på gammel traver

Besir Zeciri er fantastisk i DR3-serie »Fredløs«, der giver et nyt perspektiv på et emne, vi ofte taler om, men endnu er langt fra at løse.

Uddrag af anmeldelsen:

»Det vil være forkert at sige, at vi ikke har set historien før. Ung mand med brun hud forsøger at passe ind, men føler sig alligevel udenfor i det danske samfund. Tænk på Dar Salim, der sad og følte sig utilpas i et fancy nybyggeri i Fenar Ahmads »Underverden«.

Alligevel er der noget ganske særligt ved »Fredløs«. I otte korte afsnit lærer vi Mo at kende som den smilende, glade fyr, der pludselig sigtes for et røveri, han siger, at han ikke har begået. Her kunne serien have taget en drejning og være blevet en film om unge, der bliver fængslet, mister kontakten til deres familier og i stedet lærer nogle hårde radikaliserede indsatte at kende.«

Læs hele anmeldelsen her.

3

Sex uden omsvøb

DR P3s nye ungdomsserie »Salsa« har ambitioner om at være en tv-serie, de unge kan bruge til noget. Det handler om sex, og seriens skabere har baseret temaerne på det, der optager de unge selv. Der er ingen nøgenhed, men til gengæld masser af frisprog, når de unge taler om sex.

De to søstre Vitctoria og Uma skal finde deres egne veje gennem det begyndende voksenliv – de fornemmer et krav om at udforske deres egen seksualitet, samtidig med at de skal finde ud af, hvor deres egne grænser går i en verden af selfies, dødsdruk og intime samtaler på toilettet. Ikke let i en seksualiseret tidsalder, hvor alt er muligt, og presset for ikke at være for kedelig står og dunker.

Uddrag af anmeldelsen:

»Har »Salsa« potentiale til at blive en ny »Skam«, den norske serie, der tog verden med storm for nogle år siden, fordi den solidarisk talte de unges sprog og sag? Næppe. Dertil er der for meget rå realisme, for lidt romantisk sug, for lidt afrundende figurer, som er lige til at holde af. For meget brugsdramatik over det. Men castet af debuterende unge skuespillere mellem flimrende festbilleder af druk, dans, selfieglæde og venindesnak på toiletterne fungerer glimrende med en autentisk replikføring, deres ældre kolleger må misunde dem.«

Læs hele anmeldelsen her.

 

4

Mulighederne synes endeløse i hospitaldrama

I TV 2s nye dramaserie »Dag og Nat« spiller Sofie Gråbøl rollen som den pressede afdelingsleder Ella, der skal få enderne til at mødes på den fødeafdelinge, der i Søren Balles instruktion er et centrum for sorg og glæde, liv og død. Serien er et godt eksempel på fremtidig dansk tv-dramatik, som den bør se ud, når den skal samle os om noget dansk, der ikke nødvendigvis bliver udbudt på de store streamingtjenester.

Uddrag af anmeldelsen:

»Lone Scherfig har skrevet manuskriptet, og hendes ganske særlige evne til både at rumme alvoren og det lette i én og samme bevægelse gør sig smukt gældende i en serie, som fortjener at blive en folkelig succes.

Den har samfundsperspektivet –  er sat på en fødeafdeling på et stort, presset dansk hospital med mulighed for at lade samfundet banke på, hver eneste gang en ny fødende melder sig. Barnløshed, tvangsfjernelser, teenagegraviditet og misbrugende mødre har allerede været en tur forbi efter de første afsnit. Mulighederne synes endeløse.«

Læs hele anmeldelsen her.

5

Evigt solskin, midaldrende sex og hyggemord

»Sommerdahl« er tilbage på TV 2 Play. Og den ved, hvad den laver. Der er både evigt solskin, midaldrende sex og hyggemord på menuen, men ikke af den udpenslede, bestialske slags.

Uddrag af anmeldelsen:

»I serien, der kan ses på TV 2 Play, men som ellers vises fast på TV 2 Charlie, bliver det aldrig så uhyggeligt, at hyggen sættes over styr. Den er spændende, men ikke så meget, at det gør noget. Det bliver aldrig så gesvindt, at nogen taber pusten. Den er underholdende, på sin let henslumrende facon. Ugerningerne lurer lige under den småborgerlige overflade, men orden kan altid genoprettes.«

Læs hele anmeldelsen her.

6

Skandinavisk kvalitet – så det brager

Kan du huske dengang, da DRs serieafdeling gjorde alting rigtigt, og udlandet skreg på Sofie Gråbøls sweatre og nordisk noir? Succesen skyldtes i høj grad Søren Sveistrup, der nu har skiftet hest og skrevet Netflix' første, gedigent lurmærkede danske krimi i form af »Kastanjemanden«, der bygger på Sveistrups roman af samme navn.

En landbetjent finder en hel familie myrdet. Senere findes en ung kvinde myrdet i en københavnsk forstad. I skovbunden har nogen lagt en kastanjemand lavet af kviste og kastanjer. Den unge, kvindelige strømer Naia Thulin (Danica Curcic) bliver sat på sagen sammen med en ny irriterende makker – et overmåde velkendt greb i politiserier.

I det hele taget ligner grundkonceptet en kombination af »Forbrydelsen« og »Borgen«, som DR har brugt år og licensmidler for millioner af kroner på at udvikle. Men det er også skandinavisk kvalitet, så det brager. Bare lavet af en amerikansk streaminggigant.

Uddrag af anmeldelsen:

»I betragtning af, hvad der ellers findes på streamingtjenesterne af fortænkt ragelse, er »Kastanjemanden« skandinavisk kvalitet med begge ben på jorden. Et stjernecast af skuespillere har grebet chancen for at få Netflix’ globale eksponering og gør det glimrende, ikke mindst de to kvindelige hovedskuespillere, Curcic og Dorner, der fasttømrer en anden velkendt skabelon fra de gamle DR-dage, nemlig at det er kvinderne, der har bukserne på, mens mændene i større eller mindre grad er dysfunktionelle neurotikere.«

Læs hele anmeldelsen her.

7

Sprængfarlig krænkelsessatire

Det vakte en del postyr, da DR valgte at fremrykke premieren på »Orkestret«. Serien var for tæt på den såkaldte pigekorskandale, mente DR – og kom dermed selv til at sætte lighedstegn mellem virkeligheden og seriens fiktive fortælling om den forsmåede andenklarinettist Bo, spillet af Frederik Cilius, der drømmer om at få en flottere stilling i det orkester, han arbejder for.

Arbejdspladsen er som et mikrokosmos, der presser tidsånden og lader den sure limonade af overgreb, akavethed og politisk korrekthed strømme ud i en bittersød krænkelsessatire, der ikke er bange for at sætte tandmærker i vores nye virkelighed. Det er fornemt lavet og virkelig morsomt – ikke mindst fordi det ligner noget, der er sandt  – men selvfølgelig ikke er det.

Uddrag af anmeldelsen:

»De spidsfindige hentydninger til det moralske grænseland, når det kommer til krænkelsessager, er overalt, og det er selvsagt noget af et minefelt at bevæge sig ud i, også selv om man er en satireserie. Ét skridt forkert, og tingene kan eksplodere i hovedet på dig og efterlade dig amputeret, hvis ikke helt ødelagt.«

Læs hele anmeldelsen her.