Netflix fylder 25: Her er anmeldernes favoritter på Netflix lige nu

AOK
Skærm

Netflix bugner af serier, der venter på at blive set. For ikke at spilde din tid, har vi her samlet de bedste serier på Netflix lige nu. Alle serier er anmeldt i Berlingske og alle har fået over fire stjerner.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mandag er det 25 år siden, at Netflix blev grundlagt. Det er et kvart århundrede siden, at de to amerikanere Marc Randolph og Reed Hastings grundlagde det firma, der i dag er et af verdens største på streamingmarkedet.

Netflix startede med at leje film ud til kunder ved at sende dvd-film frem og tilbage med posten, inden de for alvor lancerede streaming , som vi kender det i dag, i 2007. Efterfølgende er der skabt et hav af serier og film på en lang række forskellige sprog. Læs mere om historien her.

I anledningen af de 25 år har vi samlet en række Netflix-serier, som har begejstret Berlingskes anmeldere i 2022.

9

»Sandmanden«

Man skal nok være dedikeret fantasyfan – eller i det mindste ret nysgerrig på genren – for at kaste sig over »Sandmanden«. Gør man det, får man til gengæld en flot, ambitiøs og meget dyster filmatisering af tegneserieklassikeren, der har gjort Neil Gaiman til lidt af en kultfigur – i hvert fald i den engelsktalende del af verden.

I »Sandmanden« møder vi først Drøm, der er én af i alt syv søskende, der styrer det, de hedder: Død, Begær, Skæbne, Ødelæggelse, Delir og Fortvivlelse.

Drøm fanges af en amatør, der ønsker at vække sin døde søn til live. Da han endelig slippes fri, skal der rettes op på alle de ubalancer, der er sket, fordi mennesket ikke kun består af det, der sker i deres vågne tilstand.

Sådan er Gaiman, og sådan er serien – fuld af filosofiske begreber og tanker om, hvad vi styres af, og hvad der gør os til dem, vi er. Her er det tilmed pakket ind i lækre billeder, der får det uoverskuelige budget – efter sigende 15 millioner dollar pr. afsnit – til at give mening.

Læs hele anmeldelsen her.

10

»Love, Death and Robots«

Tredje sæson af science fiction-animationsserien »Love, Death and Robots« understreger, hvad serien allerede har bevist: At animationsmediet gør det muligt at lave handlinger, der ikke ville fungere som liveaction. Det drejer sig især om historier, der udspiller sig i grænseområder mellem det menneskelige og det ikkemenneskelige (aliens!), mellem det organiske og det teknologiske. Ni nye episoder er tilgængelige på Netflix.

Læs hele anmeldelsen her.

3

»The Lincoln Lawyer«

Der er dage, hvor man bare gerne vil se en serie, der er professionelt produceret og godt strikket sammen uden at have opfundet den dybe tallerken. Sådan en »The Lincoln Lawyer«, der bygger på Michael Connellys romaner.

Serien handler om Michael Haller, der efter en orlov vender tilbage som advokat, da en kollega bliver skudt og har overladt sin praksis til Haller (Manuel Garcia-Rulfo). Han får selvfølgelig meget at rive i – og det løser han bedst fra sin bil, hvilket forklarer seriens titel.

Det er ikke specielt nyskabende, men det er godt lavet og ret underholdende. Og der er dage, hvor det er helt fint.

Læs hele anmeldelsen her.

4

»Pieces of Her«

Måske kender du Toni Collette fra 90errollerne i »Muriels Wedding« og »Den sjette sans«. Måske kender du hende slet ikke. Den australske skuespillerinde har desværre ikke helt fået den fremtrædende placering,  hendes talent rækker til. Og det er en skam.

I »Pieces of Her« stjæler den 49-årige australier billedet som Laura, der egentlig bare lever som almindelig husmor, indtil hun og hendes datter en dag bliver involveret i et skyderi.

»Pieces of Her« er en spændende, gribende og dramatisk Netflix-thriller, der er cirka lige så forglemmelig som nyfalden sne. Men Toni Collette er værd at lægge mærke til. Og så længe hun er i rummet, skal vi nok klare den.

5

»Vikings: Valhalla«

Husker du »Vikings«, HBOs lækkertpumpede udgave af den nordiske fortid fuld af blodtørstige vikinger og enorme intriger?

Netflix er her aktuel med »Vikings: Valhalla«, der ikke hænger sammen med Michael Hirsts canadisk-irske serie, men er en selvstændig efterfølger, der foregår 100 år efter, vi slap vikingerne på HBO. Ja, det er lidt forvirrende.

Heldigvis er universet ganske genkendeligt: Vikingerne optræder igen som passionerede kamphunde, der kæmper mod englænderne. De kæmper også stadig med det underlige Hollywood-oldnordiske, som vi hørte hos HBO. Til gengæld giver nye skuespillere saft og kraft.

Fremhæves skal Caroline Henderson, der skridter stolt afsted som Kattekats store kvindekriger, mens Søren Pilmark spiller Svend Tveskæg, som ser ud til at blive en afgørende karakter senere hen.

»Vikings« er ingen dokumentar, og en historiker ville nok have sine indvendinger, men når det fungerer bedst, er det en flot, dramatisk og fængende version af vores fælles fortid.

Læs hele anmeldelsen her.

6

Stay Close

Der er intet så pirrende som det uhyggelige, der finder sted midt i det genkendelige og godmodige. Husk, hvordan Bornedal legede med den effekt i »Nattevagten«, hvor morderen havde en forkærlighed for visen »Lille Lise let på tråd«, eller tænk på Twin Peaks, hvor der foregik de mest uhyggelige ting bag forstadens sirligt klippede rosenbede.

Sådan er det også i »Stay Close«, Netflix serie, der bygger på krimiforfatteren Harlan Cobens forkærlighed for det paranoide i det dagligdags. Hovedpersonen Mega (Cush Jumbo) har en mystisk fortid, der kun langsomt åbenbares for seeren, der forstår, at hun har været tilknyttet en vis natklub, der muligvis også har forbindelse til en mands forsvinden.

»Stay Close« er effektiv underholdning, tilbageholdt spænding og ganske fin at tilbringe nogle uforpligtende timer med – hjemme i den hyggelige, velkendte og veloplyste stue.

Læs anmeldelsen her.

7

»The Tinder Swindler«

Netflix har netop nu flere titler, der fungerer som skræk og advarsel til alle, der tror, at fremmede er til at stole på. En af dem, »The Tinder Swindler«, handler om en mand, der lokkede flere kvinder til at forelske sig – hvorefter han forsvandt med deres penge og deres tro på, at man kan stole på dem, man møder på forskellige dating-apps.

Trods sine mangler, sætter »The Tinder Swindler« effektiv fokus på, hvor meget nettet kan misbruges. Især, hvis der sidder et godtroende menneske i den anden ende, der bare gerne vil elskes – eller finde en at elske.

Som vor mor lærte os: Er det for godt til at være sandt, så er det det også. Om ikke andet kan man se »The Tinder Swindler« og tænke »godt, det ikke er mig«.

Uddrag af anmeldelsen:

»Den opbygger kyndigt og intimt vores idé om, at Cecilie er den eneste ene, indtil flere kvinders parallelle historier blander sig og føjer sig sammen. Og den leverer erkendelserne og de mange plot-twist drypvist og kronologisk, så vi kan opleve lidt af kvindernes choktilstand i takt med, at skællene rives fra deres øjne. Monteret, så den næsten virker som en lidt for lang, illustreret podcast, der i lange passager ganske dynamisk holder sin lytter på pinebænken, selv om den også går lidt død fra tid til anden med sine endeløse detaljer.

Ikke så underligt, at der nu er forlydende om en fiktionsserie bygget på dokumentaren. For efter at kvinderne har fået knust deres hjerter og tømt deres konti, slår de – med hjælp fra den norske avis VG – pjalterne sammen i en vendetta, der får skruen til at strammes om misdæderen. Perfekt til et feministisk thrillerplot, hvor serieforføreren får sin bekomst. Den, der ler sidst, ler bedst.«

Læs hele anmeldelsen her.