Ned til hundene med brune skjorter og fri kærlighed

Berlins dekadente fortid bliver endnu en gang besøgt i »Fabian – Going to the Dogs«, som dog er en helt anden slags stilistisk skabning end »Babylon Berlin«.

Enhver turist i Tysklands hovedstad har oplevet det. På trods af nedrivninger og modernisering hjemsøges man af tanker om Berlins mørke historie: Her gik flokke af brunskjorter. Her tømte man en karré for jøder.

Dominik Grafs »Fabian – Going to the Dogs« åbner med en snedig og langvarig kameraføring, der fører os op fra en nutidig U-Bahn-station i Berlin med anorakklædte studerende og tyrkiske indvandrere til en gadescene i samme by i 1930erne, hvor en strategisk placeret svastika-plakat slår filmens tema an. Filmen er en filmatisering af Erich Kästners roman, der skildrer et ungt pars hæmningsløse kærlighedseventyr i midten af storbyens kaotiske modernitet og gryende nazisme.