Når Ghita taler i ny DR-serie, lytter man: »Det er hårdt arbejde at være skuespiller. Ja, det er der jo ingen, der fatter i dag, men det er det«

DR fejrer dansk teaters 300 år med serien »Teaterblod«. Den skaber måske ikke det fulde overblik over dansk teaters historie, men den demonstrer fint og lystfyldt, at teater er en levende kunstart med en lang tradition i ryggen.

»Det skal koste livet,« siger Ghita Nørby – endnu en gang – om at gå på scenen. Men når først hun går i gang med at dissekere sin egentlige gennembrudsrolle som den kokette Celimène i Molièrs komedie »Misantropen«, er det med at lukke ørerne op. Martin Neuert

Lad det være sagt med det samme: Jeg kan godt lide DRs programrække i forbindelse med fejringen af 300-året for dansk teater, »Teaterblod«.

Af mange forskellige grunde. En af dem er da så sandelig, at nationalfjernsynet endelig – langt om længe – beskæftiger sig med en kunstart, som vi poster rundt regnet en milliard i om året, men som statens primære public service-oplysningsmedie ikke ellers gider at beskæftige sig med som andet end et overfladisk, sjældent indslag i en tv-avis på en dag, hvor der ikke er født nye dyreunger i Zoologisk Have.