Mangler du en god serie: Her er det bedste på HBO lige nu

AOK
Skærm

HBO Max er en buffet af gode serier, men det kan være svært at skille skidt fra kanel. Hvis du vil være sikker på ikke at vælge forkert, har vi her samlet de bedste serier på HBO MAX lige nu. Alle serier er anmeldt i Berlingske og alle har fået over fire stjerner.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

HBO Max har længe været leveringsdygtig i gode serier, men når der er et stort bagkatalog at vælge fra, kan det være svært at beslutte sig.

Berlingskes anmeldere har udvalgt en række nye og gamle serier, der er værd at bruge tid på.

1

»We Own this City«

» »We Own This City« fortæller en grum – men sand – historie om bundkorrupte politibetjente og en helt syg kultur i det amerikanske retsvæsen. Det er barske løjer, men også mageløst underholdende.« Sådan lyder det fra anmelder Thomas Brunstrøm, der kategoriserer serien som en must-see.

Uddrag af anmeldelsen:

Lad os lige slå en ting fast: »The Wire« er en af verdens bedste tv-serier nogensinde. Måske faktisk den bedste. Jo, den er.

Den rå fortælling om pushere, politifolk, journalister, havnearbejdere og politikere i Baltimore er skabt af David Simon, der – inden han sprang ud som tv-forfatter – var journalist på The Baltimore Sun i 13 år.

Nu er Simon og hans faste medforfatter, George Pelecanos, tilbage i Baltimore med »We Own This City«, og det er mageløst godt tv.

Læs hele anmeldelsen her.

2

»Kimi«

Overvejer du nogensinde, om dine elektroniske gadgets lytter, selv når du ikke har bedt dem om det? Det kommer du til, hvis du ser Steven Soderberghs nye film.

Uddrag af anmeldelse:

»Det kan virke som en ret stor mundfuld at håndtere digital overvågning, corona og social angst i én film, men det lykkes langt hen ad vejen rigtig godt for Soderbergh, der er godt nede i posen med instruktørtricks.

Da Angela bliver tvunget ud af sin lejlighed, bliver man som seer næsten lige så stresset som hende, og et par gange overrumpler instruktøren ved at understøtte superdramatiske scener med utrolig udramatisk, nærmest søvndyssende musik.«

Læs hele anmeldelsen her.

3

»Hacks«

HBO Max har endelig fået premiere på »Hacks«, der var nomineret til 15 Emmy-priser. Og serien er intet mindre end et fem timer langt argument for at abonnere på endnu en streamingtjeneste, hvis man ikke har HBO i forvejen.

Den er nemlig både sjov, knivskarp og hjertevarm på én og samme tid. Og ville stadig være fremragende, selv hvis man ikke grinede undervejs.

Uddrag af anmeldelsen:

»Uden at have set samtlige 123 film og serier, som den 70-årige veteran Jean Smart har medvirket i, er det i øvrigt et godt bud, at hun aldrig har været bedre end her, og hendes 27-årige modstykke, Hannah Einbinder, er ligeledes fremragende som den lige dele ambitiøse og hamrende usikre Ava.«

»På en måde, så man faktisk bliver oprigtig trist, når sidste afsnit når til rulleteksterne. Sæson 2 er heldigvis på vej, og det kan kun gå for langsomt.«

Læs hele anmeldelsen her.

4

Euphoria

Man behøver ikke være teenager for at dykke ned i HBOs Euphoria, der skildrer en ung kvindes vej ud af et narkomisbrug. Serien, der forvandlede den tidligere barnestjerne Zendaya til en fuldtonet seriøs skuespiller, er også en af de mest filmisk eksperimenterende serier, der er lavet.

Første sæson var fantastisk. Nu er anden sæson klar – og selvom den hverken er lige så skelsættende, er den stadig et besøg værd. Vores hovedperson, Rue (Zendaya), er tilbage fra afvænning, og vi følger endnu en gang hende og vennerne i et miljø, der er præget af dårlige beslutninger.

Det er en hård omgang og ikke helt så ungdommelig let som første sæson. Men ligesom tidligere generationer havde deres socialrealistiske ungdomsportrætter i »Christiane F« og »Kids«, så er »Euphoria« et vildt indblik i en generation, der ligesom mange forrige kan komme ud af kurs.

Læs hele anmeldelsen her.

5

»Mare Of Easttown«

Har man endnu ikke haft fornøjelsen, skal man straks kaste sig over »Mare Of Easttown«, der er en formidabel amerikansk krimiserie i den europæiske skabelon med psykologisk finstemte, virkelighedsnære karakterer.

Hvis Kate Winslet efter kæmpefilmen »Titanic« havde ønsket sig så langt væk som muligt fra denne glamourrolle, havde hendes rolle som Easttowns sammenbidte politikvinde Mare Sheehan været det oplagte valg. Mare er en af de stærke kvindekarakterer, som vi kender dem fra politiserier som Netflix-serien »Unbelievable« og den britiske »Happy Valley«, men der en vigtig forskel. Kate Winslet spiller hende, så hendes styrke også fremstår som en svaghed i kritiske øjeblikke – og denne ambivalens gør serien yderst seværdig.

I baggrundsmiljøet i Mares hjemby skimter man den usselhed, som den såkaldte metamfetamin-epidemi har skabt  i det amerikanske Midtvesten. Hvide og sorte konkurrerer om at være nederst i samfundspyramiden, men slummen og grimheden er ikke udpenslet, men antydet med trøstesløse detaljer på lydsiden, som en gøende hund eller en truck med anhænger, der suser forbi på highwayen.

Serieskaber Brad Ingelsby tager sig god tid til at udfolde portrættet af byen og dens indbyggere, der alle kender og holder øje med hinanden. I lang tid overser man, at manuskriptet forsætligt tilbageholder centrale oplysninger om karaktererne. Den slags plejer at irritere i serier, men her virker det, fordi plottet reelt er underordnet karakterskildringen.

Læs hele anmeldelsen her:

6

»The White Lotus«

»The White Lotus« er umulig at sætte i kategori. Men fascinerende og foruroligende er denne ondskabsfulde afkodning af moderne menneskers jagt efter en mening med den tilværelse, de har tabt af syne.

Det er en tv-serie for voksne, flossede mennesker om voksne mennesker, der har svært ved at være netop det – voksne mennesker. Så uforudsigelig som livet.

Uddrag fra anmeldelsen:

»Er den en soap, sådan som de mange figurers personlige historier fletter sig ind i hinanden? Er det en komedie? Man fniser i hvert fald på de mest ejendommelige tidspunkter. Eller er der i virkeligheden tale om en kulsort, social satire, der dels går i flæsket på, hvad penge, race og karriere betyder for mennesker her i livet, men som også udstiller det moderne menneskes ubændige trang til at blive set og hørt på egne præmisser, selv om der sjældent er nogen, der gide se og lytte? Afbrudt af små, forsonende øjeblikke af drømmende poesi. Aner det ikke. Den er under alle omstændigheder en ferie, man ikke vil hjem fra. «

Læs hele anmeldelsen her.

6

»Scenes from a Marriage«

Allerede inden premiere var der en del hype omkring HBOs genindspilning af Ingmar Bergmans »Scener fra et ægteskab«, der lagde gaderne øde og hjerterne kolde, da den havde premiere i 1973.

Den ny version, der bærer den amerikanske titel »Scenes from a Marriage«, er lavet af den israelske stjerneinstruktør Hagai Levi, der også stod bag en anden skilsmisseserie, nemlig »The Affair«, og han har hyret to af tidens mere markante skuespillere Oscar Isaac og Jessica Chastain, der er som to stradivariusser, der spiller duet.

Skal man se serien, er det for deres perfekte kammerspil. I sig selv kan den nemlig ikke matche den revolution, som Bergmans skilsmissechok skrev sig ind i.

Læs hele anmeldelsen her.

 

8

»Succession«

»Dette liv egner sig ikke til alle. Det er et ciffer på et stykke papir. Det er en kamp om at finde kniven i mudderet.« Sådan siger Logan Roy, omdrejningspunktet i »Succesion«, der netop har haft premiere på sin tredje sæson.

Sæsonen fortsætter direkte, hvor den anden sæson slap med endnu et kupforsøg mod faren, og forholdet mellem de fire børn,  der står klar til at overtage, når sukkersyge, begyndende demens og et skrantende helbred får milliardæren til at lede efter sin efterfølger. Der er koldt på toppen og alliancerne synes at skifte fra afsnit til afsnit.

Samtlige roller er så velbeskrevne, veludførte og velspillede, at man tillader sig at heppe på hver og en, på trods af at de i deres magtsyge til tider fremstår direkte umenneskelige. Det er fremragende underholdning og et vildt indblik i en verden, de færreste af os kommer i nærheden af. Måske er det godt det samme.

Uddrag af anmeldelsen:

»Under sin opstigning til mediebranchens tinder har Logan Roy fundet utallige af disse knive og dolket sine modstandere i ryggen. Men sukkersyge, begyndende demens og et skrantende helbred helt generelt tvinger milliardæren og forretningsikonet til at udpege sin efterfølger blandt et af sine fire forkælede og vidt forskellige børn.«

Læs hele anmeldelsen her.

9

»The Gilded Age«

Social opstigen, snobberi og aristokrati. Det er nogle af de ingredienser, der præger britiske Downton Abbey – ja, faktisk også vores egen elskede serie Matador. Nu har HBO Max lavet endnu en serie om samme tematik – og den er i den i grad værd at se.

I centrum står jernbanekongen George Russell (Morgan Spector) der er så hård en forretningsmand, at han gerne bygger en hel jernbanelinie blot for at forpurre konkurrentens planer. Hans kone, Bertha (Carrie Coon), er om muligt endnu mere optaget af at komme til top i hierarkiet blandt de nyrige, der har skabt deres penge i industrialiseringen, den såkaldte Gilded Age.

Serien er lavet af samme Julian Fellows, der stod bag Downton Abbey, så man kan føle sig i helt trygge hænder. Der er en mening med hver eneste scene og hver eneste karakter.

Læs anmeldelsen her.

10

»Vikings: Valhalla«

Husker du »Vikings«, HBOs lækkertpumpede udgave af den nordiske fortid fuld af blodtørstige vikinger og enorme intriger?

Netflix er her aktuel med »Vikings: Valhalla«, der ikke hænger sammen med Michael Hirsts canadisk-irske serie, men er en selvstændig efterfølger, der foregår 100 år efter, vi slap vikingerne på HBO. Ja, det er lidt forvirrende.

Heldigvis er universet ganske genkendeligt: Vikingerne optræder igen som passionerede kamphunde, der kæmper mod englænderne. De kæmper også stadig med det underlige Hollywood-oldnordiske, som vi hørte hos HBO. Til gengæld giver nye skuespillere saft og kraft.

Fremhæves skal Caroline Henderson, der skridter stolt afsted som Kattekats store kvindekriger, mens Søren Pilmark spiller Svend Tveskæg, som ser ud til at blive en afgørende karakter senere hen.

»Vikings« er ingen dokumentar, og en historiker ville nok have sine indvendinger, men når det fungerer bedst, er det en flot, dramatisk og fængende version af vores fælles fortid.

Læs hele anmeldelsen her.