Kameraet elsker nonnerne i ny dansk film selvom de lyver og stjæler og det, der er værre

Katrine Brocks nonneklosterdrama »Den store stilhed« løfter sig takket være fremragende skuespil fra »Noget om Emma«-stjernen Kristine Kujath Thorp og Elliott Crosset Hove.

 
Se traileren til »Den Store Stilhed«. Video: Scanbox Entertainment Danmark. Redigering: Emma Märtens Christensen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flagrende gevandter, foldede hænder og himmelvendte øjne.

Der er noget ved nonner, som filmkameraet rigtigt godt kan lide, og det bliver brugt til fulde i den debuterende Katrine Brocks' sobre klosterdrama, »Den store stilhed«, der balancerer fint mellem det realistiske og det melodramatiske.

»Noget om Emma«-stjernen Kristine Kujath Thorp spiller den 29-årige novice Alma, der snart skal aflægge de højtidelige løfter om fattigdom og kyskhed og sige endegyldigt farvel til sit civile liv. Priorinden Moder Miriam (Karen-Lise Mynster) glæder sig på hendes vegne, og det samme gør den tætte flok af fromme kvinder i klosteret, der blandt andre tæller den smukke søster Martha (Diem Camille) og den sengeliggende, halvvejs demente søster Elisabeth (Bodil Lassen).

Forinden skal Alma tilbringe en såkaldt »besindelsesuge« i bøn og overvejelse, men omverdenen presser sig på. Håndværkere er ved at lappe det utætte tag, så de åndelige stunder forstyrres af hammerslag, og så hjælper det ikke, at moder Miriam køber høreværn til nonnerne, der i filmens symbolik kan forstås, som at man her lukker øjnene for det umage og ørene for det utilpassede.

Værre er det nemlig, at Almas bror og familiens sorte får, Erik (Elliott Crosset Hove), dukker op for at kræve sin andel af en fædrene arv, som Alma desværre allerede har skænket klostret.

Vi ved, at der er noget galt, allerede inden Erik dukker op, for Alma beder til Gud om at beskytte broren og få ham til at »holde sig væk«.

Moder Miriam fornemmer måske, at Alma og Erik har et uafklaret regnskab og inviterer ham til at bo på klosteret i besindelsesugen, og så er freden forbi. Erik forstyrrer lovsangene med ironiske kommentarer og flirter med den smukke, unge søster Martha. Men bægeret flyder over, da han forstyrrer gudstjenesten med hånende blasfemiske bemærkninger.

Man mærker sin skam

Man mærker sin protestantiske skam røre på sig, over at messen skal vanhelliges af det følelsesbål, der flammer i Erik, og det er der en klar pointe i. Hvad er troen værd, hvis ikke den tåler at se verden i øjnene? Der er flere forhold, som nonnerne foretrækker, at mørket sænker sig over.

Det er ikke så lidt af en filmkliché, men bag Eriks og Almas opgør ligger der en tragisk begivenhed, som vi gradvist får åbenbaret undervejs i filmen. De mange tilbageblik reducerer en anelse de pågående skuespilpræstationer. Elliott Crosset Hove er aldrig en kedelig skuespiller, men slipper sig ekstra løs. Det er akavet og gør ondt de rigtige steder. Præstationen modstilles af Kristine Kujath Thorps indfølte blidhed, der bid for bid krakelerer under broderens angreb.

Filmen er visuelt forventeligt kostfattig, idet den er sat sammen på et beskedent New Danish Screen-budget, men Katrine Brocks og manuskriptforfatter Marianne Lentz holder gryden i kog til at holde interessen fanget. Instruktøren har selv en religiøs familiebaggrund, og det er godt, at der for en gangs skyld er en dansk film, der ikke nøjes med at holde troen ud i to fingre som et fremmedelement.

»Den store stilhed«. 95 minutter. Dansk spillefilm. Af Katrine Brocks. Med Kristine Kujath Thorp, Elliott Crosset Hove og Karen-Lise Mynster. I udvalgte biografer.