Julijas kamp mod sin far er tæt på at give åndenød. Men der er næsten for meget badedragt i ny thriller

Kroatiske Antoneta Alamat Kusijanovic har lavet et svømmedragtsdrama, der får kampen mod en ubehagelig og usikker far ind under huden på tilskueren.

 
Official trailer til »Murina«. Video: Modern Films. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvad er det med Julijas far? Den besidderiske, koleriske mand, der siger, at han elsker sin familie, men som samtidig holder fast i den med en kamphunds desperation?

Det er, som om hele den gamle kamp for at være patriarken er på spil i den kroatiske instruktør Antoneta Alamat Kusijanovics badedragts-noir »Murina«, der kæmper med at holde hovedet over de mange tunge symboler, der trækker filmen ned.

Teenageren Julija (Gracija Filipovic) bor sammen med sine forældre (spillet af danske Danica Curcic og Leon Lucev) i et idyllisk, kroatisk sommerlandskab. Faderen Ante er patriarken, der konstant vil kontrollere både datter og hustru, men som selv er dybt afhængig af teenagerens hjælp, når han dykker efter de farlige og snedige muræner, familien fanger.

20-årige Gracija Filipovic, der har hovedrollen som teenagepige Julija i »Murina«, er også professionel svømmer. Det får hun brug for i filmen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Angel Films MARIO TOPIC.

Da en amerikansk rigmand – og hans tidligere ven – Javier kigger forbi, lyser Ante op. Måske kan de lave noget business sammen. Faderdyret kan slet ikke styre sin begejstring.

Det åbne skjortebryst

Julija er først frastødt af vennen, men bliver stadig mere draget af ham, det åbne skjortebryst og de mange muligheder, han repræsenterer. Hans egne børn går på kostskole i Schweiz. Han taler om, at Julija skal på Harvard.

Teenagerens mor, danske Danica Curcic, på mørktklingede serbisk er skiftevis bekymret og glad for rigmandens interesse. De to har tilsyneladende også en fortid sammen. Der er hele tiden noget gemt under overfladen, og det lader fotografen os ikke glemme. »Murina« ender som en slags Big Blue tilsat kvindeligt begær og teenoprør.

Meget stærkere står manuskriptet, når Julija og hushjælpen kæmper med at forberede en middag for at fejre Javiers ankomst. Da hun forbereder fisken, kommenterer hushjælpen, hvordan den allerede »har bidt i sig selv for at komme fri«.

Det solbrændte fængsel

Frihedens pris er høj, visse gange så høj, at man ender med at skade sig selv undervejs. Men hvad gør man, hvis man mest elsker det, der er dårligt? »Murina« giver ingen svar. Det er en historie om hemmeligheder, der gemmer andre hemmeligheder.

Hvad er sket mellem Julijas mor og rigmanden? Hvad er det for et offer, moderen har givet? Hvorfor er faderen så bange for at slippe sin datter?

Filmens idylliske omgivelser ligner et solbrændt fængsel, og der er passager, hvor man selv får åndenød og længes efter at komme op til overfladen og trække vejret frit. »Murina« vandt debutantprisen Caméra d’Or på sidste års Cannes-festival. Men med lidt færre badebilleder var den blevet endnu mere fængslende.

»Murina«. Drama. 96 minutter. Instruktør: Antoneta Alamat Kusijanovic. Medvirkende: Gracija Filipovic, Danica Curcic, Leon Lucev med flere. Premiere over hele landet 28. juli