Facebook og Instagram ruller store ændringer ud i Danmark – du kan nu blive mødt af reklamepauser

Danske brugere skal nu vælge mellem at betale for ikke at se annoncer, at se målrettede annoncer, eller at få tvungne reklamepauser på Facebook og Instagram. 

Opdateret 24/7 med svar fra Meta, som kan læses i bunden. 

Måske har du allerede mødt den:

En reklamepause på fem-seks sekunder, som bremser din tur ned gennem Facebook og Instagram.

Pauserne bliver nemlig i disse dage blevet rullet ud på Metas platforme i Danmark. 

Den tvungne reklamepause er dog kun for brugere, der fravælger at få reklamer, der er personligt tilpasset dem. 

Det kan man blandt andet læse om på Facebooks egne hjælpesider.

»Reklamepauser er en ny annonceoplevelse på Facebook og Instagram med annoncer, der ikke kan springes over i flere sekunder. Mens browsingen er sat på pause, vil der blive vist en nedtælling med den resterende tid,« beskriver Facebook det over for sine annoncører.

Brugere har siden 2023 også kunne fravælge reklamer helt ved at betale 44 kroner om måneden.

Facebook og Instagram-brugere står altså nu med tre muligheder:

  • At acceptere reklamepauser.

  • At acceptere reklamer, der er personligt tilpassede ud fra brugerens adfærd og profil.

  • At betale 44 kroner månedligt.

Bøde fra EU

Ændringer er rullet ud mindre end en måned efter, at Europa-Kommissionen advarede Meta om, at selskabet kunne risikere yderligere bøder, efter det allerede havde fået en enorm bøde i april. 

For i april fik Meta en bøde på 200 millioner euro, omtrent 1,5 milliarder kroner, fordi Meta ikke levede op til Digital Markets Act.

Det drejede sig om Metas tiltag fra 2023, hvor brugerne fik valget mellem at betale for ikke at se annoncer på Facebook og Instagram, eller at få personaliserede annoncer baseret på deres internetaktivitet.

EU begrundede bøden med, at Facebook havde indsamlet for meget information om brugerne fra november 2023 til november 2024, hvor Meta lavede justeringer i modellen.

Men i slutningen af juni sagde Europa-Kommissionen, at Metas justeringer på sin annonceringsmodel muligvis ikke var nok, skrev Reuters

»Med dette in mente vil vi overveje de næste skridt, herunder at minde om, at fortsat manglende overholdelse kan medføre pålæggelse af periodiske tvangsbøder fra den 27. juni 2025, som angivet i afgørelsen om manglende overholdelse,« udtalte den unavngivne EU-talsperson. 

En talsperson for Meta anklagede Europa-Kommissionen for at forskelsbehandle Meta, og for at have flyttet målstolperne undervejs i de diskussioner, der havde været i de foregående måneder. 

»Et valg mellem et abonnement uden reklamer eller en gratis tjeneste med reklamer er fortsat en legitim forretningsmodel for alle virksomheder i Europa – undtagen Meta,« sagde vedkommende og tilføjede, at Meta var overbevist om, at det mere end lever op til EUs regler. 

Europa-Kommissionen afviste over for Reuters at have forskelsbehandlet Meta. 

Berlingske spurgte Meta, om reklamepauserne har noget med striden med EU at gøre, om de er indført for alle brugere, der fravælger målrettede reklamer, og i hvilke lande, tiltaget er indført. 

Metas presseafdeling har svaret med en henvisning til sin egen blog. 

Her står der i et opslag fra november 2024, at tiltaget skal give folk yderligere kontrol over egne data, men at det samtidig betyder, at folk får reklamer, der er »mindre interessante« for dem. 

»Sådanne reklamepauser er almindelige i andre tjenester og tilbydes allerede af mange af vores konkurrenter. Denne ændring vil hjælpe os med at fortsætte med at levere værdi til annoncører, hvilket sikrer, at vi kan tilbyde brugerne en mindre personaliseret annonceoplevelse uden beregning,« skriver Meta blandt andet.