Efter 40 år i branchen troede han, at alt var prøvet. Nu skal hans film ud og kæmpe med de amerikanske giganter

Når biograferne genåbner torsdag, bliver det med en flodbølge af både nye og gamle film samt en omfattende boykot fra biografernes side. Ifølge Danske Biografer har hele filmbranchens fødekæde ændret sig. »Der er superhård konkurrence, men jeg tror alligevel på min film,« fortæller instruktør.

»Jeg synes jo ikke, at vi laver film for at se det på et sludrende frimærke som en iPad. Film skal ses i biografen, hvor der er fremragende lyd, og hvor man kan høre de andres vejrtrækning, høre om vi græder og griner de samme steder og måske får en lille øl på vejen hjem,« siger Søren Kragh-Jacobsen, der håber det bedste for sin film »Lille sommerfugl«, der får repremiere torsdag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når de danske biografer genåbner torsdag, bliver det til et drama, der er det store lærred værdigt. Ikke bare står filmene i kø. Flere af biograferne har også valgt at boykotte titler, der allerede er sendt ud på streaming. Endelig får to danske film repremiere. Det gælder blandt andet »Lille sommerfugl«, der havde premiere i december.

»Jeg har over 40 års erfaring i branchen, og jeg har prøvet lidt af hvert. Jeg har haft flere film, der brød sammen. Jeg har haft skuespillere, der blev syge under indspilninger, så jeg synes, at jeg havde prøvet det hele. Men det her forløb har virkelig været trist,« fortæller Søren Kragh-Jacobsen, der nåede at sælge 60.000 billetter i de fem dage,»Lille sommerfugl« blev vist i biografen.

Af samme grund havde han store forventninger til billetsalget, hvis filmen kunne komme op igen i januar.

Lars Werge, formand, Danske Biografer

»Nedlukningen og de film, der blev sendt ud på streaming før biografernes åbning, har jo ændret hele fødekæden.«


Men først nu genåbner biograferne, og det sker med en lang kø af film, der er i skarp konkurrence om publikums gunst. Ud over »Lille sommerfugl«, er der repremiere på Anders Thomas Jensens »Retfærdighedens ryttere«.

Dertil kommer de meget hypede internationale film som Oscar-vinderne »Sound of Metal« og »Promising Young Woman«. Og om få dage kommer der endnu en udfordring, nemlig det næste kapitel i Jussi Adler-Olsen-filmatiseringerne »Marco Effekten«. Seriens foregående film, »Journal 64«, solgte over 700.000 billetter i 2018.

Fødekæden har ændret sig

Formanden for Danske Biografer, Lars Werge, medgiver, at konkurrencen er hård. Det ser man blandt andet også ved, at flere af de store biografer boykotter film, der allerede er sendt ud til streaming. Actiondrønet »Godzilla vs. Kong« går således kun i mindre biografer som f.eks. Valby Kino, ligesom man også skal lede efter Disney-filmen »Nomadland« på biografernes repertoire.

»Det er klart, at det er svære vilkår for biograferne at satse på de film, der allerede er sendt ud via streaming, og det er så også det, som de tager konsekvensen af ved at boykotte dem,« siger Lars Werge, der godt kan forstå branchens frustration.

Biograferne er særligt pressede i år, hvor streaminggiganterne står klar til at køre filmene ud først.

»Nedlukningen og de film, der blev sendt ud på streaming før biografernes åbning, har jo ændret hele fødekæden, og den skal vi have genskabt. Biograferne har altid haft mange konkurrenter, og kampen om opmærksomheden spiller hele tiden på nye instrumenter. Først var det farvefjernsynet, så vhs-båndet og siden dvd'en. Selvfølgelig bliver tingene sat på spidsen med streaming, men jeg tror stadig, at biograferne kan noget særligt,« siger Lars Werge.

Det er Søren Kragh-Jacobsen enig i.

»Jeg synes jo ikke, at vi laver film for at se det på et sludrende frimærke som en iPad. Film skal ses i biografen, hvor der er fremragende lyd, og hvor man kan høre de andres vejrtrækning, høre om vi græder og griner de samme steder og måske får en lille øl på vejen hjem,« siger Søren Kragh-Jacobsen, der håber det bedste for sin film. Af samme grund stiller han selv op og promoverer den med små interview i de danske biografer.

»Der er superhård konkurrence, men jeg tror alligevel på det. Filmen er i Biografklub Danmark, og mange af deres medlemmer har endnu ikke set den. Oprindeligt havde vi nok satset sælge små 300.000 billetter. Om den når det nu, kan jeg slet ikke udtale mig om. Nu satser vi. Om ikke andet har vi lavet noget helt andet end det, du ser på Netflix, og som bliver stadig mere ens. Vi prøver at være anderledes, og det synes jeg er en fin dogmeregel.«