Det skulle have været en stor begivenhed for biograferne. Men premieren på »Den Lille Havfrue« endte også med at være en udfordring.
Allerede inden de første gæster havde sat sig i biografstolene, begyndte de kritiske stemmer at melde sig på internettet, hvor de kritiserede den sorte skuespillerinde, der havde fået hovedrollen.
»Det gik fra meget racistiske kommentarer til folk, der skrev, at man heller aldrig ville lade Benedict Cumberbatch spille Martin Luther King,« siger Laura Brandt Køppen, der er marketingchef i CinemaxX. Hun lægger ikke skjul på, at hun mener, at udviklingen er forkert.
»Det er jo folk, der starter en meget voldsom debat. Både for at blive hørt, men også for at forsøge at påvirke os, biograferne, til at lade være med at vise særlige film. Det ville være frygteligt, hvis de nogensinde fik lov til det«.
Bøger anmeldt før udgivelse
Den konsekvens er ikke hentet ud af den blå luft.
I USA har forfattere og forlag længe kæmpet med hidsige henvendelser på hjemmesider som Goodreads, der har ført til, at flere udgivelser er blevet droppet.
I 2018 besluttede Amélie Wen Zhaos at udskyde sin debutbog »Blood Heir« efter en hidsig storm på sociale medier, der opstod, efter at forlaget havde udsendt forhåndseksemplarer til udvalgte bloggere og læsere.
Selvom de første reaktioner var positive, blev omtalen pludselig præget af folk, der fandt fremstillingen af sorte og slaveri forkert.
I år har fænomenet blandt andet ramt Cecilia Rabess, der allerede inden bogen kom ud, fik enorm kritik for fremstillingen af en sort kvinde i sin debutroman »Everything’s Fine«. Hele seks måneder før bogen stod på hylderne, var internettet fuld af enstjernede anmeldelser og anklager om, at den var racistisk og »anti-black«. Det skriver The New York Times.
Artiklen opremser flere andre eksempler på forfattere, der har fået kritiseret bøger – også før de overhovedet er skrevet. Forfatteren Roxane Gay har blandt andet set negative anmeldelser af bøger, hun endnu ikke har afleveret til sit forlag.
I Danmark har kritiske røster medført, at Mads Geertsen, der optræder som DRs børnefigur, Onkel Reje, måtte sygemelde sig tidligere på året.
Derudover mærker især biograferne en stigende tendens til, at folk kritiserer titler før og efter, at de er blevet vist for danskerne. Ifølge Laura Brandt Køppen har det været en udfordring på biografens sidste tre store premierefilm.
En trist udvikling
»Jeg synes, at det er virkelig trist. Oftest er det folk, der er uden for målgruppen, der hidser sig op over en films fremstilling af hudfarver. Nogle gange kræver de, at vi ikke viser filmen af samme grund,« fortæller Laura Brandt Køppen, der frygter, at kommentarsporene kan afholde folk fra at se film, de ellers havde glædet sig til.
Men er det egentlig ikke meget fint, at alle har mulighed for at diskutere kulturen?
»Hvis folk har set en film, som de ikke kan lide, er de meget velkomne til at skrive det. Problemet er, at filmene tit kritiseres ud fra, om de passer til folks verdensbillede, og at det gøres af folk, der ikke nødvendigvis har set dem.«
Hos Nordisk Film bekræfter lead content & communication manager, Stine Teglgaard, at man er kommet på ekstra arbejde på grund af de heftige debatter.
»I forbindelse med »Den lille Havfrue« måtte vi gå ud og bede folk om at holde en pæn tone,« siger Stine Teglgaard, der vurderer, at de mest kritiske indlæg kom fra folk, der ikke havde set filmen.
»Det virkede, som om det var mennesker, der var utroligt rasende over, at filmens havfrue ikke lignede Ariel fra tegnefilmen, eller folk, der var en smule anti-Disney, og så formoder vi, at man ikke har set filmen,« siger Stine Teglgaard, der ikke oplever tendensen som ny.
»Jeg synes altid, at det har været sådan. Hvis man er online, så møder man sådan noget. Generelt oplever vi heldigvis også mere opbakning end had.«
Stine Teglgaard understreger, at de mange internetdebatter også kan gavne en film. At de kan skabe mere opmærksomhed og samhørighed blandt fans.
Det mener Laura Brandt Køppen også. Hvordan man skal styre de kritiske stemmer og fremme de positive, har hun intet bud på.
»Men måske skal folk bare gå noget mere i biografen. Hvis man sidder derhjemme og ser film på sin iPhone, kan man måske godt blive i lidt dårligt humør,« siger Laura Brandt Køppen.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Disney.