Anmelder: Ny »Avatar«-trailer er som at blive holdt som gidsel til fremvisning af folks feriebilleder

»Avatar 2«-traileren er landet og er allerede blevet set over 100 millioner gange. Men The Guardian-skribenten Stuart Heritage er mindre end imponeret: »Sam Worthingtons karakter ser ud, som om han gør sit bedste for at holde på en prut.«

 
Se traileren til den nye »Avatar« her. Video: Disney / 20th Century Studios Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De høje blå væsner, »Na' vi«, på den fjerne planet Pandora var et gigantisk hit, da den første »Avatar«-film kom i 2009. Filmen solgte biografbilletter for over 20 milliarder kroner og slog dermed alle salgsrekorder. Ifølge Guinness' rekordbog er »Avatar« med sine produktionsomkostninger på tre milliarder kroner også den dyreste film, der nogensinde er blevet produceret.

Men mange kommentatorer har siden bemærket, at filmen trods sin voldsomme succes nærmest ikke har efterladt sig et varigt aftryk i popkulturen. Man taler simpelthen ikke om Avatar, som man taler om andre lignende succeser. Efter 13 år er James Cameron dog på vej med en opfølger, som han har arbejdet på siden 2009, og den første trailer er netop kommet ud.

Filmen skal hedde »Avatar: The Way of Water«, og efter at premieren er blevet udskudt hele otte gange, er den nu planlagt til at have premiere senere i år.

I The Guardian udmærker Stuart Heritages anmeldelse af traileren sig ved, at han er noget mindre »blæst bagover« end sine amerikanske kolleger, der fik lov til at se traileren før andre ved den såkaldte CinemaCon, der fandt sted i april.

Amerikanske Variety skrev, at Pandora var »fortryllende«, og at de visuelle effekter var »fejende flotte«. Forbes rapporterede fra CinemaCon, at »Avatar« havde »vundet CinemaCon«.

Nu, hvor resten af verden også kan se traileren – du kan se den i toppen af denne artikel – kan andre også stemme i. Og Stuart Heritage skriver, at han er tvivl om, hvorvidt han ser den samme trailer som sine amerikanske kolleger, for den, han har set, er ikke synderligt spektakulær. Hans kommentar bærer overskriften »Vær klar til at få benene fejet væk under dig af kedsomhed«.

»Nogle Na'vi hopper over et træ. En øglelignende fugl flyver hen over noget vand. Nogle karakterer tager en lille svømmetur. Sam Worthingtons karakter ser ud, som om han gør sit bedste for at holde på en prut. Og bortset fra soundtracket – som mere eller mindre er lyden af Enya, der besvimer af kedsomhed og lander på en synthesizer – så er det det hele,« skriver Stuart Heritage, og fortsætter længere nede:

»Det er som at blive holdt som gidsel, mens man tvinges til at se på andres feriebilleder.«

Stakkels, sagesløst publikum

James Cameron står bag nogle af de mest berømte film nogensinde: »Terminator«, »Terminator 2«, »Titanic« og »Aliens: Aliens – Det endelige opgør«.  Her ses han præsentere traileren til »Avatar: The Way of Water« under CinemaCon i april. Fold sammen
Læs mere
Foto: Valerie Macon/AFP/Ritzau Scanpix.

Magasinet Vice har også skrevet om traileren. Vice bruger overskriften »Sagesløst publikum lider sig gennem traileren for ny »Avatar«-film«. Forfatteren til artiklen hedder Gita Jackson, og hun mener, at filmen simpelthen ikke er fulgt med tiden. Den oprindelige film bliver nemlig af nogle betragtet som et eksempel på tropen – altså en narrativ kliché – om den såkaldte white saviour, altså den hvide redningsmand, der redder folk med andre hudfarver, således at det fremstår, som om ikkehvide mennesker ikke kan redde sig selv.

Andre film, der kritiseres for at indeholde white saviour-narrativet, er »Amistad« (1997), »The Blind Side« (2009), »Blood Diamond« (2006) og vinderen af Oscaren for bedste film i 2018, »Green Book«, hvor Viggo Mortensen spiller den hvide redningsmand.

»Avatar« handler nemlig om marinesoldaten fra USA, Jake Sully, der skal agere et slags forbindelsesled mellem de grådige kolonister, der er på jagt efter værdifulde råstoffer på den fjerne planet Pandora, og den lokale befolkning, Na'vi, der lever i symbiose med planetens flora og fauna.

»Originalen var egentlig bare »Danser med ulve« i rummet – altså en film om, hvordan et indfødt folk er ædle vilde, der er tættere på naturen end hvide mennesker, men som har brug for en hvid mand til at lede dem,« skriver Gita Jackson.

Jackson mener, at traileren ser ud, som om filmen er lavet i et andet univers, hvor ingen af de politiske eller kulturelle ændringer, der er sket siden »Avatar«, ser ud til at have fundet sted.

Men måske er tiden bare til at tage 3D-brillerne på og lade sig imponere af flotte effekter og glemme virkeligheden, anerkender Stuart Heritage i The Guardian, som jo kun har set traileren på en computerskærm fremfor på et lærred med 3D-effekt:

»Der er selvfølgelig en risiko for, at forholdene, jeg så traileren under, ikke ligefrem var ideelle. Avatar har altid handlet om at se noget smukt på en kæmpe skærm gennem specielle briller, der giver dig følelsen af at blive opslugt af filmen.«

Selvom traileren bliver kritiseret af de to skribenter, så er publikum utvivlsomt interesseret i filmen. Ifølge The Hollywood Reporter blev traileren set 148,6 millioner gange på YouTube og sociale medier i løbet af de første 24 timer, den var online.

»Avatar: The Way of Water« får premiere 16. december. Siden udkommer yderligere tre efterfølgere i henholdsvis 2024, 2026 og 2028.