Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
»Denne historie er baseret på virkelige begivenheder«. Sådan står der i starten af hvert afsnit af den nye svenske krimiserie »Mørkt hjerte«.
Hvis man får kæmpet sig gennem alle fem afsnit – og det gør man, vurderer jeg, kun, hvis man får penge for det – vil man få den tanke, at manuskriptforfatterne måske hellere bare skulle have fundet på noget. Det havde nok været mere spændende.
Romeo og Julie på svensk
Vi befinder os et sted i Sverige. Den unge kvinde Sanna (Clara Christiansson Drake) er blevet uddannet skovarbejder og vender hjem til sin far, Bengt (Peter Andersson), der ejer et enormt skovareal og et savværk. Sanna er fuld af nye ideer til, hvordan man kan drive virksomheden, men dem er Bengt – som generelt ikke rigtigt er en people person – utroligt uinteresseret i.
Konflikten mellem de to blusser yderligere op, da Sanna meget mod Bengts vilje forelsker sig i Marcus (Gustav Lindh), hvis familie driver et ikke særligt succesfuldt landbrug på jord, de lejer af Bengt.
I et parallelt spor, to år senere, følger vi amatørdetektiven Tanja (Aliette Opheim), der står i spidsen for den frivillige organisation Missing People. Bengts anden datter beder hende om hjælp, Bengt er nemlig forsvundet.
Ingen overraskelser
Så langt, så godt. Problemet er bare, at det, du tror, kommer til at ske efter at have set et kvarters tid, er præcis det, der sker.
Der er intet plot twist, ingen overraskelser, ingen cliffhangere, og efter at have set første afsnit får man den mistanke, at forfatterne tror, at de laver monopolfjernsyn, hvor alle bare ser den serie, der nu bliver sendt søndag aften, og ikke har mere end en håndfuld streamingtjenester med i hundredvis af fremragende tv-serier til rådighed. Der er simpelthen intet, der får én til at sige: »Uh, hvad mon der sker i næste afsnit?«
Det virker til tider næsten demonstrativt uspændende. Som når man i afsnit to får at vide, at politiet har henlagt sagen om Bengts forsvinden, og vi så i afsnit tre i en scene, der foregår to år tidligere, ser politiet snuse rundt på Bengts gård og stille spørgsmål til Sanna og Marcus. Uh, hvad mon de finder ud af? Det ved vi jo godt. Ingenting.
Kompetente folk står bag
»Mørkt hjerte« er ellers skabt af kompetente kræfter, nemlig Gustav Möller, der stod bag den fremragende film »Den skyldige«, og Oskar Söderlund, der har skrevet manuskript til den hæsblæsende spændende serie »Snabba cash«.
Måske er der et eller andet gennemtænkt, avantgardistisk greb i at suge al spænding ud af fortællingen, eller måske er den tænkt mere som psykologisk thriller end egentlig krimi. Men hvis det er tilfældet, lykkes det heller ikke, ingen af de fire hovedpersoner virker specielt dybe og er i øvrigt alle så usympatiske, at det er svært at hidse sig op over deres skæbne.
Den eneste følelse, man for alvor får fremkaldt efter fem afsnit, er den distinkte fornemmelse af at have spildt sin tid.
Et enkelt lyspunkt er Gustav Lindh, der for danske seere brød igennem i »Dronningen« over for Trine Dyrholm. Han får ganske meget ud af temmelig lidt.
»Mørkt hjerte«. Krimidrama, fem afsnit a 42-46 minutter. Serieskabere: Gustav Möller, Oskar Söderlund. Med: Clara Christiansson Drake, Gustav Lindh, Aliette Opheim, Peter Andersson m.fl. Ude nu på discovery+.