Hvem skal bruge plot, når man har porno og pimps?

HBOs nye dramasatsning »The Deuce« tager os tilbage til pornoindustriens begyndelse i 1970ernes New York.

Maggie Gyllehaal i rollen som den prostituerede Candy i den nye HBO-serie, »The Deuce«. Fold sammen
Læs mere
Foto: HBO

Sex, vold, stoffer, gangstere, ludere og lommetyve! På overfladen er der rigeligt for husarerne i HBOs nye dramaserie »The Deuce«, der udspiller sig i området omkring Times Square på Manhattan i starten af 1970erne.

I dag er området mest at sammenligne med et slags storkapitalens steroidepumpede Disneyland befolket af horder af turister, men dengang var Times Square et meget mere beskidt og lurvet område. Et af den slags steder, hvor man både kunne få et par på skrinet, lidt til næsen og noget på den dumme.

Så selvfølgelig var det også her, at den amerikanske pornoindustri begyndte at tage form efter frigivelsen i begyndelsen af 70erne. Og det er - angiveligt - det, som »The Deuce« kommer til at handle om: Pornoens tidlige år, scenen, spillerne, pengene og pigerne. Hvad drev udviklingen? Hvad var folks motivationer? Og hvad var omkostningerne?

Nu siger jeg angiveligt, for det har jeg kunnet læse mig til. Ret beset bliver pornoen ikke nævnt med et eneste ord i det knap halvanden time lange pilotafsnit. Men det skal nok komme. Serien er skabt af tidligere journalist David Simon og krimiforfatter George Pelecanos, der tidligere har givet os mesterlige »The Wire«. En serie, der på olympisk vis viste, hvordan det amerikanske samfund og dets institutioner er gået menneskeligt, moralsk og socialt bankeråt fra top til bund.

Man fornemmer, at ambitionsniveauet også er højt her. Hvor de fleste andre serier åbner på en knivskarp dramatisk præmis og omgående vikler os ind i et kompliceret plot, der skal få os til at streame næste afsnit, er første afsnit af »The Deuce« noget så sjældent som en tålmodigt udfoldet præsentation af seriens mange karakterer, dens tone og univers.

Mest berømt i de store ensemble er James Franco, der spiller de mustachebærende tvillinger Vincent og Frankie - den ene en hårdtarbejdende bartender, den anden en utilregnelig gambler med mafiaforbindelser - og Maggie Gyllenhaal i rollen som den entreprenante prostituerede og enlige mor Candy.

Miljøskildringen er troværdig og fuld af velresearchede detaljer, som f.eks. titlerne på de skæve grindhouse-film, der lokker i gadens mange biografer, de sorte pimps overdrevede stil og vilde frisurer, og det funky soundtrack, der uden at overdosere byder på både Curtis Mayfield og James Brown.

Instruktør Michelle McLaren har før stået bag kameraet på nogle af de bedste afsnit af »Games of Thrones« og »Breaking Bad« og gør det også godt her. På trods af det kulørte udgangspunkt er det en meget afdæmpet, samvittighedsfuld og frem for alt menneskelig skildring af miljøet og karaktererne.

De få sexscener i første afsnit er uglamourøse. Velsagtens fordi vi ikke skal nyde det på en alt for lækker og uforpligtende måde, da det har virkelige omkostninger for de involverede kvinder. Og fordi serien ikke ønsker at gøre sig skyld i de samme vederstyggeligheder, som den selv portrætterer. Såsom at gøre kvinder til passive objekter for mandens blik.

Man fornemmer, at brikkerne kun lige er blevet sat på brættet. Miljøet og karakterne er på plads. De næste par afsnit må vise, om der også gemmer sig et godt plot.

»The Deuce«
Afsnit 1
★★★★☆☆

Kan streames via HBO Nordic