Virtuost fjolleri i Tivolis ”De 39 trin”

Hæsblæsende teaterfest: Niels Olsen, Thomas Mørk, Mads Knarreborg og Kristie Yde brillerer over stok og sten i krimifarcen "De 39 trin" i Glassalen.

kultur De 39 Trin
Så går den vilde togjagt i komedieversionen af Hitchcocks spionthriller.. Mads Knarreborg som vor mand på flug. Foto : Annett Ahrends Billede: Thomas Mørk, Mads Knarreborg, Niels Olsen og Kristine Yde. Billedet er taget i forbindelse med pressemøde i Galssalen. Premiere i Glassalen den 9. februar 2017. Fold sammen
Læs mere

Gækken er løs i Glassalen, hvor Tivoli har sat den sceniske komedieversion af Alfred Hitchcocks filmklassiker  »De 39 trin« på plakaten. Plottet er en variation over et af filmmesterens yndlingstemaer: uskyldig mand på flugt i forsøget på at rense sig for falsk mordanklage.

I dette tilfælde den spleenramte, elegante Richard Hannah, der forsøger at knække koden på agentcirklen De 39 trin, da den tyske femme fatale Annabella Schmidt bliver stukket ned i hans lejlighed kort efter deres møde i varieteteatret London Palladium. Hannah flygter fra politi, detektiver, jaloux bondemænd og farlige agenter, inden han finder svaret, der hele tiden var i hans hoved som en melodi. Undervejs møder han kærligheden i form af Pamela, der naturligvis er lige så blasert som han selv.

Rablende omklædningskomedie

Filmthrilleren er på scenen dygtigt omsat til rablende omklædningskomedie med en timing, man sjældent ser på danske scener. Niels Olsen og Thomas Mørk varetager ikke mindre end 126 roller, mens Mads Knarreborg gør en uhyre god figur som den britiske blasert-naive Hannah. Han sekunderes fint af Kristine Yde som Annabella, Pamela og Guds ord fra landet-bondekonen, der benovet hjælper Hannah videre på flugt. Yde og Knarreborg er præcist iscenesat et par toner under d’herrer Mørk og Olsen, men rammer den for genren nødvendige timing lige så rent.

Mørk og Olsen går linen ud og formår gennem deres plastiske kropssprog, ditto mimik, en pæn portion hatte og en imponerende dialektvariation at etablere deres kaskader af karakterer på et splitsekund, hvad enten de er aldrende politikere, varietedansere eller får på den skumle, skotske hede. Mørk er helt i særklasse frapperende som skurkens gedulgt-jazzede frue, guddommeligt mumlende som lokalpolitiker og ganske bedårende som den barmfagre hotelværtinde med slagfærdig og komplet uforståelig dialekt.

Den vilde jagt udspiller sig i et tegneserieunivers, der får en teaterelskers hjerte til at banke. Med få rekvisitter, skyggespil, lys og lyd gestaltes i rivende fart rystende togvogne, vindblæste heder, rasende biljagter og dubiøse danseklubber. Krydret med musik fra og et hav af referencer til Hitchcocks film. Såre simpelt, men helt, helt teatermagisk.

»De 39 trin« er ikke nyskabende teater, men der er fint plads til dette genrestykke, der forløses som konstant underholdende, virtuost fjolleri i hænderne på et hold, der mestrer genren helt ud i skurkens manglende fingerspids.

Hvad: ”De 39 trin”. Hvem: Instruktør og oversættelse: Joy-Maria Frederiksen. Scenograf: Marianne Nilsson. Lysdesigner: Nicolaj ”Guf” Hommelhoff. Hvor: Glassalen til 12. marts.