Vildskab og virtuose trin på Gamle Scene

Stærk ny omgang »Dans2Go« med Balanchine-ballet, russisk bravour-pas de deux og israelske Ohad Naharins vilde stoledans.

J’aime Crandall og Alban Lendorf i Victor Gsovskys »Grand Pas Classique« med ny-designede kostumer af Peter Ingwersen. Foto: Costin Radu Fold sammen
Læs mere

Den Kgl. Ballets succes-koncept »Dans2Go«, hvor publikum til slagpris (i år 200 kr.) kan opleve to balletværker plus en pas de deux, er tilbage igen.

Og denne sæsons »Dans2Go«, der ligesom tidligere år giver et fint indblik i balletkunstens mangfoldighed og bejler til såvel et nyt som et garvet publikum, må siges at være et af de bedste programmer siden starten i 2010.

Traditionen tro får balletterne pædagogisk et par personlige ord med på vejen fra nogle af danserne i korte videoklip, og her kan man bl.a. høre solodanseren Alban Lendorf fortælle i et charmerende interview, at »det er pissesvært« at danse Victor Gsovskys russiske bravournummer »Grand Pas Classique«, som nu for første gang indgår i Den Kgl. Ballets repertoire.

Kunsten er selvfølgelig at få de hundesvære klassiske trin til at se næsten legende lette ud, og når Alban Lendorf på premiereholdet sammen med J’aime Crandall indtager scenen iklædt designeren Peter Ingwersens superraffinerede, sorte Dior-inspirerede kostumer, folder det elegante par sig netop ud med et virtuost overskud og en stålsikker præcision.

Lendorf er simpelthen suveræn i sine spring, og Crandall funkler i sin kokette tåspidsdans, så »Grand Pas Classique« bliver en ægte stjernestund.

Programmet åbner med George Balanchines energiske og knivskarpe neoklassiske ballet »Symfoni i tre satser«, som blev skabt til New York City Ballets Stravinskij-festival i 1972. Det er et godt gensyn med det mesterlige værk, som Den Kgl. Ballet dansede første gang i 2009.

Her er fart og tempo over de komplekse og til tider helt jazzede trin hos de i alt 32 dansere, og blandt de glimrende solopar er Gudrun Bojesen og Gregory Dean excellente i andensatsens pas de deux.

I pausen kan det anbefales at blive siddende inde i salen, hvis man vil opleve hele Morten Eggerts herlige cha-cha-cha-optakt til aftenens sidste værk, israelske Ohad Naharins »Minus 7«. Et kraftfuldt, ekspressivt og udfordrende værk, der blandt andet i en vild, næsten rituel, stoledans med 19 dansere i sorte jakkesæt og hat stiller spørgsmål til grænsen mellem fornuft og vanvid, akkompagneret af Tractor’s Revenges version af den hebraiske sang »Echad Mi Yodea«.

Fin og smuk er Kizzy Matiakis’ og Fernando Moras duo til Vivaldis blide musik.

Og så ophæver Ohad Naharin grænsen mellem dansere og publikum, når der bydes op til partydans på scenen, inden kompagniet slutter af til Chopin og dunkende rytmer fra Asia 2001.

Hvad: »Dans2Go«.
Hvem: Den Kgl. Ballet i koreografier af Balanchine, Gsovsky og Naharin.

Hvor: Gamle Scene, sidste dag 15. februar.