Ualmindeligt opløftende oplevelse i Malmø Opera

»Eugen Onegin« er Malmø Operas vintersatsning - flot spillet, gribende velsunget og medrivende i de store projektioner af følelsernes vind og vejr.

Vladislav Sulimsky som Eugen Onegin og Sabina Cvilak som Tatjana. Den unge adelsmand vil først ikke have rigmandsdatteren, men fortryder mange år senere – og kommer for sent. Foto: Malin Arnesson Fold sammen
Læs mere

Et brudt venskab, to knuste hjerter, masser af spildte år.

Tjajkovskijs triste »Eugen Onegin« efter Pusjkins roman virker måske ikke som verdens mest geniale julegodte. Men man går ualmindelig opløftet fra opsætningen på Malmøs skønne operascene. Samtlige medvirkende spiller over daglig vande og synger som en drøm. Ingen af dem får hinanden – men vi andre tager dem alle med hjem i hjertet.

»Eugen Onegin« er et firkantsdrama med kynisme i kulissen. Den letlevende Onegin elskes inderligt af unge Tatjana, men elsker på ingen måde tilbage. Hans trofaste Lenskij er til gengæld vild med Olga og må se sin gamle ven lægge an på hende. Onegin aftaler duel med Lenskij og slår ham ihjel.

Han fortryder så mange år senere og vil have Tatjana tilbage. Selvfølgelig alt for sent. Livet er forbi. Tæppe.

Pas de deux

Forestillingen i Malmø er instrueret af Tobias Theorell og holdt helt enkel. Scenen tilbyder lidt kornmark, nogle gyngestole og de sædvanlige vægge og døre. Alt fortælles grundlæggende af sangen og spillet plus opsætningens visuelle virkemiddel nummer ét: De mægtige filmklip af vind og vejr, evigt skiftende og uforudsigelige – helt som følelser kommer og går. For ikke at glemme de to dansere i en fantastisk pas de deux mellem livet og døden midtvejs.

Og sangerne fortæller tragedien forrygende. Ingen af dem vil være særligt bekendte for operaelskere her til lands. De fleste stammer fra Østeuropas endeløse delta af operafolk med stærke stemmer og scenisk rutine:

Vladislav Sulimsky er hæderlig i titelrollen, Peter Auty endnu mere velklingende som Lenskij og Lena Belkina aldeles medrivende som stakkels Olga med offerrollen. Satsningens største stjerne er alligevel slovenske Sabina Cvilak som en Tatjana med fylde i struben og samtlige højtoner lige i skabet.

At samme Tatjana så skal optræde i en yderst synlig sports-BH af moderne tilvirkning, tager man bare med.

Kostumerne fejler ellers sjældent det store. De er bare i orden.

Huset i Malmø har et kor, der både synger på et helt pænt russisk og aldrig overspiller. Og operaorkestret under ledelse af Michail Jurowski musicerer med al den sædvanlige varme – om end det hårdt prøvede solohorn havde fortjent en fordobling.

Man kommer ikke i julestemning af »Eugen Onegin« på Malmø Opera. Hjertet svulmer alligevel.

 

Hvem: Malmø Opera­orkester, Malmø Operakor og diverse solister. Instruktion: Tobias Theorell. Scenografi: Magdalena Åberg. Videoscenografi: Eric Holmberg. Dirigent: Michail Jurowski

Hvad: »Eugen Onegin« af P.I. Tjajkovskij

Hvor: Malmø Opera. Spiller til 20. januar.