Teaterfusion var et tvangsægteskab

Teaterprofessor Jørn Langsted kritiserer fusionen af Det Danske Teater og Folketeatret som en »falsk fornyelse« og et bureaukratisk tvangsægteskab uden kunstneriske visioner, som har givet stort underskud i denne sæson og ført til åbent opgør mellem bestyrelsesformand og teaterdirektør.

»Det er sådan en idé, som ser kanongodt ud på papiret, men har fået publikum til at sidde tilbage med en underlig fornemmelse af, hvad folketeatret.dk er for en størrelse,« siger professor Jørn Langsted om den københavnske teaterfusion, der nu slår sprækker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det lød så smart at fusionere turnéteatret Det Danske Teater og Folketeatret i København, hvor fusionen var en af revolutionerne i daværende kulturminister Brian Mikkelsens (K) reorganisering af Københavns Teater, KbhT, i 2006 til en fælles, stærk konkurrent til Det Kgl. Teater.

»Men det var en falsk fornyelse, som blev skabt ud fra en bureaukratisk fiks idé og ikke ud fra kunstneriske visioner,« siger professor i dramaturgi ved Aarhus Universitet, Jørn Langsted, der var kritisk fra start over »den bureaukratiske sammenlægning til så stor en organisation«.

Efter to sæsoner har fusionen til folketeatret.dk nu fået alarmklokkerne til at ringe i Københavns Teater og i Kunststyrelsen, som er teatrets tilsynsmyndighed og har bedt om et nyt, revideret budget efter denne sæsons underskud på 4,9 mio. kr.

Fusionen i 2006 var et tvangsægteskab, hvor den mest indædte modstander, Folketeatrets daværende direktør Malene Schwartz, blev udnævnt til bestyrelsesformand for folketeatret.dk, og Det Danske Teaters daværende chef, Waage Sandø, til dets direktør.

Det holdt heller ikke, og skilsmissen er ikke køn.

Malene Schwartz valgte for en måned siden at trække sig som bestyrelsesformand efter udnævnelsen af Kasper Wilton til kommende ny teaterdirektør.

»Med den vellykkede fusion og valget af ny direktør mener jeg, at min opgave som bestyrelsesformand for folketeatret.dk er fuldført,« forklarer Malene Schwartz i en pressemeddelelse.

Waage Sandø har svaret igen i et åbent brev, som er sat op på teatrets opslagstavle, men ikke sendt til Malene Schwartz, som han kritiserer for »ydmygende behandling, der har gjort mig vred og ikke taler til min opfattelse af anstændighed.«

Det vredesudbrud kan Jytte Andersen »godt forstå« som teatrets ny bestyrelsesformand, hvis Malene Schwartz bevidst er gået efter at få en anden teaterchef end Waage Sandø, der søgte sin egen stilling og oplevede »et uværdigt« ansættelsesforløb.

Bag fusionen lå en idé om at spare ressourcer gennem et teaterfællesskab, der både kunne tilgodese provinsens ønske om store, aktuelle turnéforestillinger fra København med oprindelige rollebesætninger og samtidig sikre det økonomisk trængte Folketeatret i København.

»Det er sådan en idé, som ser kanongodt ud på papiret, men har fået publikum til at sidde tilbage med en underlig fornemmelse af, hvad folketeatret.dk er for en størrelse, som viser turnéopsætninger i turnéscenografi på Folketeatret i København,« siger Jørn Langsted.

Det er primært i København, at publikum har svigtet i denne sæson, hvor antallet af solgte billetter er faldet fra 80.000 i sæsonen 2007/2008 til 60.000 i denne sæson.