Sundby for fuld udblæsning

Scene: »Face 2 Ex«Søren Sundby fylder scenen med energi, poesi og sanselighed i Granhøj Dans' nye livsbekræftende forestilling »Face 2 Ex« på Dansescenen.

Dansescenens huskoreograf, Søren Sundby, i typisk positur "Face 2 Ex".<br>Foto: Helle Garboe Fold sammen
Læs mere

Det var forunderligt at se danseren og koreografen Søren Sundby folde sig ud for fuld udblæsning, da Granhøj Dans i 1998 åbnede Århus Festuge med forestillingen »Exklusif - listen to the dance«. Og herligt var det i 2002 at se den norsk fødte multikunstner Sundby sammen med sin landsmand Morten Innstrand i Palle Granhøjs »2Facial«, hvor modsætninger mødes i både verbal og fysisk dialog.

Ud fra netop disse to forestillinger, der har været kerneværker i karrieren, har Søren Sundby nu sammen med Palle Granhøj lavet et yderst fængende, humoristisk og velfungerende timelangt remix med titlen »Face 2 Ex«. Et værk, der ligesom udgangspunkterne er en delvis selvbiografisk rejse rundt i livets lys og mørke, og hvor Søren Sundby med sit karakteristiske nærvær og hudløst ærlige udtryk skaber en sjælden nærkontakt til publikum.

Som i »2Facial« bliver der også i »Face 2 Ex« lagt ud med norsk lune, når Søren Sundby og Morten Innstrand mødes ved klaveret og med absurde, komiske argumenter redegør for baggrunden for deres samarbejde. Dans får vi både live på scenen og i skønne videoklip, hvor Innstrand excellerer i ballettens elegante spring, mens Sundby folder sig ud i super ekspressiv og dyrisk dans, og stærke er hans skift mellem vild glæde og dyb desperation.

Rørende fremstiller Sundby manden i drengen og drengen i manden, og skræmmende beskrives far/søn-relationer, når Innstrand som faderfigur stiller sig oven på Sundbys hænder og fødder. Hele tiden er der fin timing i skift mellem alvor og humor. Og man mærker især i anden dels nyfortolkning af »Exklusiv«, at livet har fået nye og dybere dimensioner for Søren Sundby, der for kun fire måneder siden blev opereret for en ondartet hjernesvulst.

Med sin fine engelske diktion citerer han digte om fortvivlelse, mens han på en hvid plade ligger som på gravens rand med kroppen i forkrøblet positur. Næste øjeblik springer den musikalske danser op og synger »Bohemian Rhapsody« og agerer stærk supermand, inden han sætter fokus på kroppens livgivende vejrtrækning. Og blidt og sensuelt favner han kærligheden som livets essens, mens han snurrer rundt til Leonard Cohens »Dance me to the end of love«.

Men påægte Granhøj-vis ser vi til slut også»the end« i form af Søren Sundbys bare rumpe, når han sidder tilbage med sin nøgne krop som livets kerne, mens essensen af Granhøjs obstruktionsteknik humoristisk vises på en smalfilm, hvor en nøgen rumpe obstrueres af otte andre nøgne rumper.

Det er vidunderligt at se dansen som den rene livseliksir for Søren Sundby i »Face 2 Ex«. Sikke en energi, poesi og sanselighed han lægger for dagen i dette værk, der er overordentlig generøst og livsbekræftende.

»Face 2 Ex.« Forestilling af Granhøj Dans i samarbejde med Søren Sundby. Koreografi og dans: Søren Sundby og Morten Innstrand. Musiker og komponist: Martin Seeberg. Anden musik: Stevie Wonder, Jennifer Hollyday, Rage Against the Machine og Leonard Cohen. Tekst: Gerard Manley Hopkins, Ivar Aasen, Edvard Munch og Søren Sundby. Dansescenen, tirsdag. Sidste dag 27. januar. Herefter Gran teater for dans, Århus, 29.-31. januar.@Tekst m. indryk:

Foto på www.dansescenen.dk (presserum, kun foto i midten øverst passer på forestillingen)

Foto: Helle Garboe

Dansescenens huskoreograf, Søren Sundby, i typisk positur i "Face 2 Ex".