Stærkt og nøgent i Dansehallerne

Mette Ingvartsens solo »69 positions« er en begavet, modig og munter præsentation af seksualitet og nøgenhed i et historisk perspektiv.

Mette Ingvartsen blandt publikum i Dansehallerne. Foto: Virgine Mira Fold sammen
Læs mere

Det er yderst glædeligt, at Dansehallerne i sin interessante internationale programserie, Thousand Threads, har valgt at præsentere danske Mette Ingvartsens nye solo »69 positions«.

For selv om man for godt et år siden i Dansehallerne kunne se hendes magiske forestilling »The Artificial Nature Project«, er det generelt alt for lidt, vi herhjemme har set til den nu 34-årige aarhusianske danser/koreograf, der har base i Frankrig og primært slår sine folder i udlandet.

Forestillingens temaer har tidligere været til stede i Mette Ingvartsens forestillinger, men i »69 positions«, der er en raffineret blanding af dans, performance, udstilling og forelæsning, tager den teoretisk velfunderede koreograf nu publikum med på en guidet tur gennem seksualitet og nøgenhed i performancekunstens historie.

Hele tiden med politisk og samfundsmæssig perspektivering.Nok spiller titlen »69 positions« på den seksuelle samlejeposition, der betegnes 69.

Men først og fremmest refererer den til 1960erne og til politiske performancekunstnere som Carolee Schneemann, Anna Halprin og Yayoi Kusama, og Mette Ingvartsen går effektfuldt gennem både tale og dans i dialog med legendariske performanceværker som »Meat Joy« og »Dionysus in 69«, der vises i uddrag på TV-skærme.

Modigt og med stor naturlighed bruger hun sin egen nøgne krop i fortællingen med publikum stående, gående eller siddende på gulvet tæt rundt om sig i det afgrænsede scenerum.

Interessant er det bl.a., hvordan nøgenheden transformeres til et kostume, når hun i forestillingens anden del refererer til egne tidligere værker som soloen »50/50« eller iklædt en gammelmandsmaske fra »Manual Focus« dyrisk deformerer kroppen og leger med køn og modsætninger som ung og gammel.

Nærværende og overbevisende performer

Mette Ingvartsen inddrager nænsomt publikum, når hun med sin klare engelske tale visualiserer sit gruppeværk »To come« og humoristisk skaber et orgasmekor med fire personer, der gengiver lyde fra hovedtelefoner, og det er herligt, at hun giver den sociale dans lindy hop et helt nyt udtryk i nøgen version.

Mere grotesk bliver udtrykket, når hun i tredje del af »69 positions« med udgangspunkt i bl.a. bogen »Testo Junkie« beskæftiger sig med nutidens brug af testosteron-gel og eletroniske stimuli. Absurd går hun til seksuelt angreb på både bord og lampe, inden hun forløses i dionysisk ekstase med en stol.

Aftenen igennem er Mette Ingvartsen en utrolig stærk, nærværende og overbevisende performer, der selv stråler langt væk af et yderst naturligt og ærligt forhold til den nøgne menneskekrop.

Hvad: »69 positions«.

Hvem: Koncept, koreografi og performance: Mette Ingvartsen.

Hvor: Dansehallerne, sidste dag 21. februar.