Sprængt i stykket

Flot præstation af Maria Rich i terrormonolog på Teater Får302.

Maria Rich er alene i containerscenografien på Teater Får302 i en flot skildring af kampen for at forstå det uforståelige. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Hviid Nicolaisen

Topopgøret mellem arvefjenderne FCK og Brøndby i Parken. Der er lagt op til det helt store brag. Det bliver det da også, men ikke på den måde, de fleste havde forestillet sig. Selvmordsbombere fra al-Qaeda detonerer bomber midt i den ærkekøbenhavnske folkefest. Blandt de omkomne er en bombeekspert, som ganske vist ikke er på arbejde, og hans femårige søn. Nu prøver den overlevende mor og enke at komme videre med sit liv og forstå, hvad det egentlig var, der skete. Hun forsøger at formulere et brev til Osama bin Laden, hvor hun fortæller om det år, der er gået siden katastrofen. Hendes liv er gået i opløsning. Smidt ud, sprittet til, ved at miste forstanden. Og sønnen optræder som et efterhånden meget konkret spøgelse, mens kvinden selv er godt på vej til at begå overgreb.

Maria Rich er alene i containerscenografien på Teater Får302. Man kan måske nok mene, at monologen »Kære Osama« løber lige lovligt meget af sporet - teksten er Richs fordanskede bearbejdelse af en britisk roman fra 2007. Bliver den ikke for sensationspræget i takt med, at både PET og Politiken blandes ind i billedet? Ikke desto mindre fungerer stykket stærkt, fordi Maria Rich er den skuespiller, hun er. I sine nussede floneljoggingbukser er hun et stykke hverdag fra Amagerhylden, der nu bevæger sig ildevarslende og destruktivt på sammenbruddets kaotiske rand. Blikket er skarpt og gennemborende. Fandenivoldsk trods og styrke veksler med øjeblikke af sorgfuld skrøbelighed. En flot og koncentreret skildring af kampen for at forstå det, der ikke kan forstås.