Sjældent nordkoreansk gæstespil

Unge nordkoreanske kunstnere byder på alt fra traditionel koreansk dans og musik til Otto Franckers »Dansevisen«.

Foto: Batida Fold sammen
Læs mere

En supersej kvindelig elbassist i lårkort sort pailletnederdel og en graciøs pige i folkloristisk inspireret lang lyserød tylskjole, der spiller på et traditionelt koreansk citerinstrument. Det er bare to af de i alt seks unge musikere og sangere fra det nordkoreanske Kumsong Academy, der torsdag indtog scenen på Betty Nansen Teatret sammen med tre unge dansere.

Og man kan roligt sige, at der er tale om ikke bare kulturel brobygning, men også kulturel spændvidde i forestillingen »En ny dag – Arirang«, der er skabt specielt til dette første besøg herhjemme nogensinde af en nordkoreansk musik- og dansetrup.

Men hvorfor præsenterer teaterfestivalen CPH Stage scenekunst fra et land som Nordkorea, der ikke bare er et brutalt militærdiktatur, men også verdens mest hermetisk lukkede land?

Teaterbro mellem kulturer

Initiativet til gæstespillet er kommet fra den danske teatergruppe Batida, der i årevis har turneret over hele verden. I 2012 lykkedes det Batida via Nordkoreas kulturkomité Korea Europe Cultural Exchange Promotion Agency at få lavet en aftale om kulturudveksling, og året efter rejste Batida til Nordkoreas hovedstad, Pyongyang, med deres populære forestilling »Grande Finale«. Som Søren Valente Ovesen fra Batida skrev i en kronik i Politiken: »Hvis verden skal bevæge sig fremad, og hvis vi ikke tror på krigsmaskinernes overtalelseskraft, må der modbilleder til. Batida yder sit lille bidrag ved at bygge en teaterbro, hvorover tanker, billeder og nogle få personer kan bevæge sig.«

Nu er det så nordkoreanerne, der turnerer i Danmark, hvor Batida håber, at de får chancen for at opleve en anderledes måde at indrette et samfund på, som de kan fortælle om, når de kommer hjem. Og de nordkoreanske kunstnere er udtrykkeligt blevet bedt om ikke at præsentere en forestilling, der handler om deres lederes fortræffeligheder.

Hvad »En ny dag« så præcis handler om, er svært at sige, da mange numre bliver sunget på koreansk, og en introduktion eller et program ville have været en hjælp. Men helt sikkert handler forestillingen om glæde og kærlighed, og alt bliver serveret med sødme, charme og optimistiske smil af de superdygtige unge kunstnere.

Dansktop med asiatiske klange

Pudsigt nok klinger mange numre som en blanding af dansktop, Eurovision og tyske slagere, tilsat asiatiske klange, og pludselig får vi en imponerende velklingende udgave af »Dansevisen«, flot sunget på dansk efterfulgt af bl.a. »Det var en lørdag aften« og en virtuos akkordeon-udgave af Mozarts rondo »Alla Turka«.

Men forestillingen prøver ikke kun at nå det danske publikum via genkendelighed. Her er også fine indslag med traditionel koreansk dans, mimen og musik, og flot er bl.a. det afsluttende nummer med traditionelle trommer.

Videoklip viser idyl og stærke kampsportsmænd fra Nordkorea, men for at understrege pointen med kulturudveksling ser vi også de unge nordkoreanere på tur rundt i København og inde i private danske hjem. Så selv om præsentationen af »En ny dag« kun er et lille bitte skridt på en meget lang vej til mere åbenhed og dialog, er en kulturel brobygning sat i gang. Den stramt formede forestilling er et interessant og sympatisk møde med de yderst talentfulde unge musikere og dansere, der viser deres store kunstneriske spændvidde indenfor de p.t. mulige rammer. Spændende hvad næste skridt i processen bliver.

Hvad: »En ny dag – Arirang«. Hvem: Performere fra Kumsong Academy, Pyongyang. Hvor: Set på Betty Nansen. Spiller lørdag på Helsingør Teater, søndag-mandag i Batidas Teaterhus Kbh. NV, mandag eftermiddag i Holstebro og tirsdag i Videbæk.