Rushton når ikke helt i mål i Dansehallerne

Tim Rushton udforsker en ny genre i »The Diary of a Madman«, der er inspireret af »Den mystiske sag om hunden i natten«. Men det lykkes ikke helt for ham.

Csongor Szabó fra Dansk Danseteater spiller den unge mand, der føler sig mest tryg alene i sit indelukkede rum. Foto: Søren Meisner Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For første gang nogensinde har Dansk Danseteaters kunstneriske leder og koreograf, Tim Rushton, kastet sig ud i at skrive og instruere en danseteater-performance med både bevægelse og tale.

En engelsksproget soloforestilling skabt i tæt samarbejde med Dansk Danseteaters ungarske danser og performer Csongor Szabo, der ikke bare er en forrygende dygtig danser og ekspressiv bevægelseskunstner, men bestemt også forstår at bruge sin stemme til både at tale, råbe og lave dyriske lyde.

Inspirationen til den nye solo »The Diary of a Madman« med den danske undertitel »To dage i en skrøbelig mands verden« har Tim Rushton bl.a. hentet i Mark Haddons roman »Den mystiske sag om hunden i natten«, der sidste år kunne opleves som et fremragende skuespil på Betty Nansen Teatret med Thure Lindhart i hovedrollen som teenagedrengen med Aspergers syndrom.

En kejtet ung mand med en snørklet hjerne

Ligesom romanens teenagedreng træder Csongor Szabo nu også i karakter som en kejtet ung mand med en snørklet hjerne.

Han føler sig mest tryg alene i sit indelukkede rum, hvor han kan drømme om at flyve ud i verden, men er beskyttet fra støj, trafikkaos og de voksnes vrede og løgn.Følelserne udtrykker han bl.a. gennem en barnlig og lige lovlig lang leg med sine sko eller i pardans med sin stol og en imaginær partner.

Og med flaksende arme viser han os drømmen om at flyve som en fugl.

En vigtig dramatisk medspiller er lydsidens reallyde og voksenstemmer, hvor vi bl.a. i et ikke helt overbevisende indslag hører, hvordan drengen med en løgn lokkes til lægen.

Men det er lidt stor ståhej for ingenting, når publikum med papkasser skal tage del i drengens indre krig, og der er noget modstridende mellem Csongor Szabòs fine kontakt med publikum og teenagedrengens sky karakter.

Dramatisk virker det lidt kluntet, når en scenetekniker flere gange aktivt må tage del i forestillingen ved bl.a. at tegne på bagvæggens store sorte tavle, der sender tankerne tilbage til Tim Rushtons mesterlige danseforestilling »Kridt« fra 2005, hvor han så overbevisende fortalte om angst, ømhed, desperation og fortvivlelse.

Samme dybde, troværdighed og vellykkede dramaturgi oplever man ikke i »The Diary of a Madman« trods både rørende, groteske og humoristiske indslag, og Tim Rushton kommer ikke helt i mål her i sit første forsøg med performancegenren.

Hvad: »The Diary of a Madman«.

Hvem: Instruktion: Tim Rushton og Csongor Szabó. Performer: Csongor Szabó. Lyd: Ricardo Sousa. Lys: Jakob Bjerregaard.

Hvor: Dansehallerne, sidste dag 4. december.