Prisvindere indtager Politigården

Dansk Danseteater og internationale gæster puster endnu en gang herligt liv i Københavns Politigård med Copenhagen Summer Dance.

Dansk Danseteater i Tim Rushtons kinesisk inspirerede »End of Loneliness«. Værket blev til sidste år som et samarbejdsprojekt mellem Dansk Danseteater og Beijing Dance Theater. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sikken et fantastisk sommertilbud. Ganske gratis kan man igen i år sidde i Politigårdens smukke runde søjlerum med kig lige op til sommerhimlen og få serveret den ene dansegodbid efter den anden på Copenhagen Summer Dance. Og det er et både fint, varieret og musikalsk program, Dansk Danseteater med Tim Rushton i spidsen disker op med i år, hvor det er niende gang, Copenhagen Summer Dance indtager Politigården.

Traditionen tro er der udenlandske gæster med på programmet. Men stærkt står ikke mindst Dansk Danseteater selv, blandt andet i to uddrag fra Tim Rushtons kinesisk inspirerede og superdynamiske »End of Loneliness«, som Rushton skabte sidste år som et samarbejdsprojekt mellem Dansk Danseteater og Beijing Dance Theater.

Værket, der er en moderne parafrase over bryllupsritualet i balletklassikeren »Les Noces«, er fyldt med graciøse og kraftfulde asiatisk inspirerede armbevægelser til den rytmisk distinkte musik. Interessant er det at opleve, hvor anderledes – men godt – koreografien fungerer med nu udelukkende dansere fra Dansk Danseteater. Og energien sprudler i det afsluttende uddrag, hvor percussionisten David Hildebrandt spiller Mathias Friis-Hansens musik live på scenen.

Generøst danseprogram

Helt ny er Tim Rushtons koreografi »Syrinx« skabt til Dansk Danseteaters virtuose danser, Alessandro Sousa Pereira, der med dyrisk sanselighed som en faun folder sig smidigt ud til Debussys fløjtemusik, spillet smukt live af Yael Acher. En koreografi der sender tankerne til Rushtons »En Fauns Eftermiddag«, som Johan Kobborg dansede i Politigården i 2007.

Men Alessandro Sousa Pereira er ikke bare danser. Han er også en yderst habil koreograf, der sidste år ved den prestigefyldte Erik Bruhn-konkurrence i Canada vandt prisen for bedste koreografi med duoen »Traditional«, danset af de to unge kongelige balletdansere Ida Praetorius og Andreas Kaas, der løb med priserne som bedste dansere. Meget oplagt er de to dejlige unge dansere nu med i Politigården i Pereiras fine vinderkoreografi, hvor de smyger sig om hinanden og strækker sig i lange seje bevægelser.

Også den italienske danser Fabio Liberti fra Dansk Danseteater viser koreografisk talent i det meget gestiske værk »Blinking«. Fra Polen kan man opleve Teatr Wielki in Poznan i Jacek Przybylowicz’ interessante, sensuelle »A Few Brief Sequences« til barokmusik af Marin Marais, og fra Israel præsenterer koreografen Idan Sharabi den underfundige duo »Adar« med mand og kvinde i herlig bevægelseskvalitet til Chopins klavermusik.

Her er virkelig dans for enhver smag på det generøse program, der taler til både dansekendere og nybegyndere. Allerede når Dansk Danseteater indleder aftenen med et uddrag af svenske Örjan Anderssons meget velstrukturerede koreografi »Rød« til Sjostakovitjs gribende musik, får man stor appetit på at opleve mere til oktober, når Dansk Danseteater rykker ind på scenen i Dansehallerne.

Hvad: Copenhagen Summer Dance.

Hvem: Dansk Danseteater, Teatre Wielki in Poznan, Idan Sharabi og dansere.

Hvor: Københavns Politigård, sidste dag 11. august.