Pantomime – nu med ord og hiphop-inspirerede moves

To kongelige balletdansere står bag den nye fantasifulde, musikalske og sjove forestilling »Homeless Love« på Pantomimeteatret i Tivoli.

Pjerrot (Paul James Rooney) og en moderne klædt Columbine (Heather Dunn) og Harlekin (Anthony Maloney) på scenen i Tivoli. Foto: Tivoli Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Pantomimeteatret i Tivoli har med Peter Bo Bendixen i spidsen fundet en rigtig fin balance mellem tradition og fornyelse. Det gælder også den herlige nye poetiske og musikalske dansepantomime »Homeless Love«, der er kreeret af de to kongelige balletdansere og koreografer Sebastian Kloborg og Tim Matiakis.

Historien er den klassiske om Columbine, der elsker Harlekin, men ikke må få ham, fordi hendes far, Kassander, vil have hende gift med en rigmand. De unge elskende flygter og kommer i denne moderne version bl.a. en tur forbi Christiania, hvor en sæbeboblepibe går på omgang og skaber kærlighed i luften.

Når Pjerrot løftes svævende op af de andre dansere, må han med ord konstatere, at han er blevet høj af piben.

For ligesom i renæssancens elizabethanske maskespil blander »Homeless Love« mime, dans og musik med ord. Og Pjerrot er i skikkelse af danseren Paul James Rooney i hvidt tjenertøj forestillingens fængende og poetiske fortæller, der fremfører engelske rim, som var han Puk i Shakespeares »En skærsommernatsdrøm«.

Bevægelsesmæssigt spænder forestillingen fra mime til ballettrin og moderne dans med bl.a. hiphop-inspirerede moves og slowmotion.

Der er ungdommelig gnist mellem Columbine (Heather Dunn) og Harlekin (Anthony Maloney) i deres duoer, og Robin Bernadet træder fint i karakter som den pengestærke frier, der klædt i jakkesæt og udstyret med både vifte og pistol ligner en ægte latin lover.

Opfindsomt byder »Homeless Love« på rytmiske indslag, når vi er i stuen hos den ærgerrige Kassander (Allan Clausen), hvor familien ved spisebordet laver rytmeorkester med både drikkekrus og kroppe.

Og som forestillingens gennemgående sangere klarer de to dansere Jennifer Wagstaffe og Tori Cooper sig rigtigt godt i Sune Martins arrangementer af bl.a. »I Want To Break Free« og »I Will Always Love You«, akkompagneret af guitaristen Kasper Søderlund.

Mendelssohns brudemarch fra »En skærsommernatsdrøm« får vi først i mol og siden i dur, for på vej til tvangsægteskabet med rigmanden bliver Columbine reddet af den hjemløse mand (Tommy Edvardsen), der kan skrue tiden tilbage og sørge for, at hun får sin Harlekin.

Det skorter ikke på ideer i den stilistisk yderst varierede »Homeless Love«, der er godt tænkt og har et sjovt, skævt twist mellem Kitt Houens nutidige kostumer og Pantomimeteatrets traditionelle kulisser.

Hvad: »Homeless Love«.

Hvem: Tivoli Ballet Teater. Koreografi, tekst og iscenesættelse: Sebastian Kloborg og Tim Matiakis. Musikalsk arrangement: Sune Martin. Kostumer: Kitt Houen.

Hvor: Pantomimeteatret, Tivoli. Sidste gang 14. august.