Operafestival vil på finansloven

»Hvis vi også vil have internationale højdepunkter, har vi brug for en økonomisk horisont på mindst tre år,« siger festivaldirektør Anders Beyer.

1.000 gæster til en udsolgt gallakoncert i Frederiksberg Slotsgård rundede i går operafestivalen af med bl.a. sopranen Nina Pavlovski som Tosca i Puccinis opera. Fold sammen
Læs mere

Tilstrømningen til dette års Copenhagen Opera Festival, om sluttede i går, har været så stor, at festivaldirektør Anders Beyer har fået blod på tanden til at sigte både højere og større. Festivalen har netop indgået formaliserede aftaler med både Det Kongelige Teater og Tivoli om næste års aktiviteter. Og nu håber Anders Beyer også at komme på finansloven:

»Vi har to år i træk fået bekræftet, at der er stor interesse for at høre opera, både blandt københavnerne og byens turister. Vi har haft udsolgt til samtlige betalingsarrangementer og har måttet afvise mange,« siger han.

Sammen med Tivolis musikchef, Henrik Engelbrecht, er Anders Beyer allerede nu ved at planlægge næste års aktiviteter i haven - om hvilke han dog kun vil love, at det bliver »meget spektakulært«.

Internationalt niveau

»Det vil nå det internationale niveau, vi hidtil har manglet,« siger han.

Det betyder ikke, at festivalen ikke vil fortsætte med de skæve og anderledes arrangementer rundt om i byen, som man hidtil har haft,« understreger Anders Beyer.

»Men vi har også brug for nogle internationale højdepunkter, og det kræver en økonomisk horisont på mindst tre år, så vi kan sikre os de internationale kapaciteter i god tid. Derfor er det nu vores ambition at trække os ud af de eksisterende kulturbudgetter i stat og kommune og komme på finansloven. Det vil også være en vigtig blåstempling,« forklarer han.

Copenhagen Opera Festival planlægger også til næste år i samarbejde med Københavns beskæftigelses- og integrationsborgmester, Klaus Bondam (R), at introducere et helt nyt begreb, nemlig »operajam« som led i integrationsindsatsen over for unge med indvandrerbaggrund.

»Nogle vil sikkert sige, at det kun er jazz, man kan jamme - ikke opera. Men det kan man altså godt,« siger Anders Beyer.

Planen er at arrangere tre dages operajam i krypten under Blågårds Kirke, hvor lokale rappere, unge fra de omkringliggende kvarterer og professionelle operasangere spiller og synger sammen. Det skal ske i samarbejde med bl.a. kulturhuset Støberiet, Verdenskulturcentret samt operasangerne Hetna Regitze Bruun og Steffen Bruun og deres »stand-up-opera«.

»Vi vil gerne påtage os social ansvarlighed ved gennem kunsten og kulturen at give en belastet bydel et kvarterløft og samtidig komme i kontakt med flere unge mennesker,« siger Anders Beyer.