Østre Gasværk vil ud til hele landet

Østre Gasværk Teater går nu ind på turnémarkedet, og det vækker begejstring hos musikhusene, der efterspørger flere kendte forestillinger. Kasper Wilton, chef for det landsdækkende turnéteater Folketeatret, ser det ikke som sin opgave at lave forestillinger til den bredeste fællesnævner.

Østre Gasværk Teater og teaterchef Pia Jette Hansen sender nu en stor musikforestilling på turne til 12 musikhuse i provinsen. Foto: Mads Nissen Fold sammen
Læs mere

Når Østre Gasværk Teater i næste sæson spiller jukebox-musicalen »De tre musketerer«, nøjes teatret ikke blot med at spille hjemme i Nyrops gamle gasbeholder på Østerbro. Efter endt spilleperiode i København rykker forestillingen til provinsen næste vinter, hvor den skal spille i 12 forskellige musikhuse fra Frederikshavn til Albertslund, hvor den spiller i alt 21 gange. Dermed bevæger det københavnske teater sig for alvor ind på turnémarkedet.

»Jeg har altid troet på samarbejder. Enhver ville da kunne forstå, at det ville være tosset, hvis jeg ikke udnyttede muligheden, når der er andre, der interesseret i vores forestillinger,« siger teaterchef, Pia Jette Hansen.

Gennem flere sæsoner har sammenslutningen Danske Koncert- og Kulturhuse bejlet til det københavnske teater for at få dets stort anlagte musikforestillinger på landevejene, herunder musicalen »Hair« og familieteatersuccesen »Skammerens datter«. Men først nu kan det lade sig gøre med en privat entreprenør som den turneledelse, der skal ordne alt praktisk i forbindelse med forestillingens rejse gennem landet. Og de 21 forestilinger af rockmusicalen er tænkt som begyndelsen på et samarbejde, som skal cementeres de næste sæsoner.

»Ikke alle vores forestillinger skal gå på turné, men gerne en forestilling om året,« siger Pia Jette Hansen, der mener, at de store musikhuse generelt mangler forestillinger, der kan spilles i sale, hvor der er plads til mere end 1.000 tilskuere.

Det giver Torben Seldrup hende ret i. Han er formand for Danske Koncert- og Kulturhuse og samtidig direktør for Musikhuset Esbjerg, som er et af de steder, der har købt »De tre musketerer«. »Vi er bygget til at huse store forestillinger og leder altid efter produktioner, der kan fylde vores scener ud, både i udlandet og herhjemme. Dem er der mangel på,« siger han, bl.a. med reference til, at Det Kongelige Teaters store forestillinger er for dyre at sende på turné, fordi blandt andet transporten vejer tungt i budgetterne. Og mange af de øvrige forestillinger, der turnerer, er for små – herunder størstedelen af dem, der produceres af Folketeatret, som ellers er hovedleverandør til de danske teaterforeninger. Selv har Torben Seldrup 1.100 pladser, der skal fyldes hjemme i Esbjerg. Her er han ikke i tvivl om, hvad det er, publikum gerne vil se.

»Det skal helst være musikforestillinger. Gerne kendte titler. Og gerne med kendte medvirkende«, forklarer han.

I næste sæson har han for eksempel købt farcen »Den grønne elevator,« der ganske vist er uden musik, men som har Tommy Kenter og Bodil Jørgensen på rollelisten, og Sebastians musical »Skatteøen«, som sendes på turné af Folketeatret.

Ikke min opgave

Netop Folketeatret er sat i verden for at sørge for turnéforestillinger. Her har teaterchef Kasper Wilton lidt svært ved at forstå, hvad det egentlig er, musikhusene mangler, for når han har tilbudt dem musicals som »Sugar« eller »Young Frankenstein« har de ikke været interesserede.

»Jeg vil gerne sælge til musikhusene. Problemet er, at de ikke vil købe det, jeg tilbyder. Titlerne er ikke »kendte« nok,« siger Kasper Wilton. Han mener ikke, det er hans opgave at producerede de forestillinger med aller bredeste fællesnævner, som musikhusene efterspørger:

»Jeg deler teater op i underholdning og kunst. Lod man de store musikhuse bestemme, ville teatrets erkendelsesmæssige dimension forsvinde, for så ville der kun være forudsigelig mainstream tilbage,« siger Kasper Wilton, der i parantes bemærket er skuffet over, at Folketeatrets store forestilling »Skatteøen« kun er solgt til 12 musikhuse i næste sæson.

»Men det skyldes nok, at rigtig mange af stederne selv har lavet deres egen halvdårlige opsætning af den,« siger han.

Ikke de store penge at tjene

Pia Jette Hansen fra Østre Gasværk Teater mener ikke, at hun tager brødet ud af munden på Folketeatret.

»Det her er kommet i stand, efter at Folketeatret har været ude og sælge deres forestillinger til næste sæson, og jeg har clearet det af med Folketeatret,« siger hun med tanke på, at begge teatre er med i Sammenslutningen af Københavnske Teatre.

Hun regner ikke med, at Østre Gasværk Teater kommer til at spinde guld på de ekstra forestillinger i provinsen. Det er omkostningstungt at turnere.

»Vi går i nul,« mener teaterchefen, som derimod ser andre fordele af samarbejdet. Naturligvis skaber teatret arbejdspladser.

»Men det, der først og fremmest er for os i det, er synlighed. Østre Gasværk Teater bliver brandet i hele landet.«

Også det københavnske Betty Nansen Teatret spiller i denne sæson i provinsen, hvor to forestillinger sendes til Musikhuset Aarhus i maj.