Myggemagi fuld af poesi

»Cykelmyggen Egon« er en sjældent helstøbt og farvestrålende forestilling fuld af fantasi, dans, musik og gode tekster.

Cykkelmyggen og Dansemyggen (billedet) er blevet transformeret til sprællevende teatermagi. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

Man svæver af glæde ud af Østre Gasværk efter at have set Steen Koerners yderst vellykkede iscenesættelse af »Cykelmyggen Egon«.

Flemming Quist Møllers vidunderlige børnebogsklassiker fra 1967 og hans senere bog om Cykkelmyggen og Dansemyggen er da også fantastiske både tekst- og billedforlæg, som nu - meget tro mod bøgernes univers - er blevet transformeret til sprællevende teatermagi, fyldt med poesi og tilmed en fin intim atmosfære og en morale om at være kærlig og hjælpe sine venner.

Et scoop er det, at Flemming Quist Møller iklædt sommerfuglekostume selv er med på scenen, som både fortæller og perkussionist.

Og teksterne, der til dels stammer fra bøgerne, er med deres herlige udtryk og ordspil en fryd at lytte til og rammer både børn og voksne, ligesom Clemens sjove sangtekster, der fortolkes af gode stemmer.

Et rent hit

Flot, varieret og iørefaldende er Jesper Mechlenburgs stemningsfulde musik, der rummer alt fra hiphop, jazz, funk, rock, pop og soul til flamenco og Tjajkovskijs »Svanesøen«.

Og den energiske sang »Jeg er en cykelmyg«, indsunget af Basim, er et rent hit.

Det er den virtuose, franske cykelartist Serge Huercio også i titelrollen, hvor han ikke bare brillerer på diverse cykler, men også forstår at mime.

Forunderlige er bl.a. hans cyklende duoer med Dansemyggen Dagmar alias den elegante tåspidsballerina Nadia Dahl.

En fornem fusion

Fortryllende er Astrid Lynge Ottosens farveglade scenografi og ikke mindst hendes fantasifulde kostumer til alle insekterne.

Lige fra myg, bier, lopper, græshoppe, kålorm, røv-, prutte- og næsehornsbille til den store farlige edderkop, der skaber drama i fortællingen.

Steen Koerner har givet alle figurer et fint og særegent bevægelsessprog, inklusive bierne med Robotdrengene som bisoldater og Benjamin Skop som elegant bidronning.

Højt oppe i luften svæver drillemyggene artistisk rundt, og det kan nok være, at der bliver hoppet i loppernes glade cirkus.

»Cykelmyggen Egon« er i et hele taget en fornem fusion af kunstarter og et flot startskud for Østre Gasværks nye teaterchef, Pia Jette Hansen.