Mennesker mødes, og danseløjer opstår

Tim Rushton har med »Accordion Stories« skabt et herligt nyt værk til Pantomimeteatret, inspireret af Jerome Robbins’ »The Concert«.

Robert Thomsen foran Heather Dunn og Carlos Garcia i Tim Rushtons »Accordion Stories« på Pantomimeteatret. Foto: Tivoli Fold sammen
Læs mere

Det tegnede allerede godt, da Tim Rushton i sidste uge på Copenhagen Summer Dance i Politigården præsenterede en charmerende pas de deux fra sin nye kreation, »Accordion Stories«, med Tivoli Ballet Teater.

Og forventningerne blev i dén grad indfriet, da den yderst fornøjelige ballet for i alt ti dansere torsdag aften blev uropført i sin helhed på Pantomimeteatret.

Tim Rushton har tydeligvis hentet inspiration fra Jerome Robbins’ humoristiske ballet »The Concert« fra 1956. Om sit nye værk har han da også sagt:

»Jeg synes, det kunne være en sjov idé at give et moderne bud på Jerome Robbins’ kendte ballet, hvor en række mennesker mødes i små scenerier, snart romantiske, snart komiske eller tragiske.«

»Accordion Stories« er dog på ingen måde en kopi af Robbins’ tåspids-koreografi, men en sjov og elegant parafrase i Rushtons eget trinsprog og med små hints til forskellige karakterer fra Pantomimeteatret.

Og alle fem kvindelige dansere i fint afstemte pastelfarvede kjoler danser i bløde sko.

Musikken er heller ikke af Chopin som i »The Concert«, men derimod et udvalg af meget velfungerende folkemusik-baserede numre med den nu opløste internationale harmonikagruppe, Accordion Tribe.

I rollen som den Grucho Marx-lignende spilopmager med bowlerhat, der i bogstaveligste forstand trækker i snorene på scenen og kan fremtrylle både skov, hav og himmel, er Robert Thomsen på premiereholdet virkelig morsom og velinstrueret. Han viser helt nye sider som mimer og kan svinge sjovt med armene og rotere effektfuldt med underlivet.

Hans partner, den unge Kathleen Videira, får så grundige snurreture, at hun ikke bare bliver svimmel, men må styrte ud i kulissen med kvalme, og når staklen skal dufte til forestillingens romantiske blomsterbuket, udløser det kraftige nys.

Opfindsomme løft

Balletten er fuld af finurlige løft af kvinderne, der svævende føres over scenen med hovederne både op- og nedad. Et højdepunkt er den ekspressive pas de deux fra Politigården, hvor Heather Dunn og Carlos Garcia i bl.a. opfindsomme løft og bølgende bevægelser sværmerisk kredser om hinanden akkompagneret af finsk sang og harmonika. Men Tim Rushton orkestrerer elegant og varieret alle ti dansere på Pantomimeteatrets lille scene.

Her er masser af gestik, vrikkende hoveder og sjove bendrejninger hos de dejlige dansere i Tivoli Ballet Teater, og »Accordion Stories« er et herligt udspil fra Tim Rushton, der passer perfekt til Pantomimeteatret.

Hvad: »Accordion Stories«.

Hvem: Koreografi: Tim Rushton. Iscenesættelse: Tim Rushton og Tori Cooper. Musik: Accordion Tribe. Kostumer: Charlotte Østergaard og Kitt Houen.

Hvor: Pantomimeteatret, sidste dag 19. september.