Med fokus på menneskene

I Roger Vontobels minimalistiske og strålende iscenesættelse af »Heksejagt« på Det Kongelige Teater træder tekstens styrke og aktualitet for alvor frem.

Dramaet står nærmest fritskrabet. Der er ingen forstyrrende elementer på Skuespilhusets scene, der er blot en slags forlængelse af rummets mørke vægge. Befolket med mennesker, der ikke forstyrrer i deres jordfarver og udflydende almindelighed.

Arthur Millers »Heksejagt« foregår i slutningen af 1600-tallet i den lille by Salem, der dengang blev ramt af en heksejagt, som er berygtet i amerikansk historie. Miller brugte den til indirekte at beskrive den »heksejagt«, USA gennemstrømmedes af med senator McCarthys kommunistjagt og høringer i 1950erne.

Det brillante ved Millers tekst er, at nok skriver han om en virkelig heksejagt, men fordi stykket er en allegori over hans egen tid, er dramaet ikke snævert politisk vinklet. Det har i stedet fokus på menneskene. Os, vores etik, eksistens, tvivl, tro og tolerance

Det evigtgyldige bliver brillant understreget i den schweizisk-tyske instruktør Roger Vontobels iscenesættelse på Det Kongelige Teater. Han falder ikke for en letkøbt fristelse til at indlægge store, aktualiserende omskrivninger. I stedet stoler han med god grund på Millers tekst og dramaets indre styrke. For det interessante er, at da jagten på de besatte ruller i Salem, bærer alle hver på deres måde ved til det bål, de dømte brændes på. Ingen er rene, da først rettergangen ruller.

Frontløberne er hverdagsmenneskene – Tom Jensen (Thomas Putnam) kan balancere pænhed og truende ubehagelighed som få. Men hverdagsmenneskenes frustrationer overtages hurtigt af magtmennesker som Henning Jensens guvernør og Rasmus Bjergs præst. De nyder at være i centrum, de behersker ekvilibristisk det retoriske spil, hvor ethvert nok så uskyldigt forsvar i stedet vendes til et bevis på anklagens rigtighed. Pastor Hall spørger altid lukket, så folk kun kan sige ja, jeg er skyldig eller benægte – og dø.

Rammer os alle

I centrum af opsætningen står Olaf Johannesens blændende John Proctor. Hans rolle rammer os alle. For selv om han i stykket kæmper så smukt og hårdt for at få retfærdighed og fornuft ind i hele det mareridt, der har ramt byen og hans familie, så ligger der bag hvert eneste af hans ord en forfærdende bevidsthed om, at skylden for, at det, der sker, den er hans: Sammen med unge Abigail bliver den trætte familiefar en anden, mere stærk og sexet mand. Da han står helt, helt tæt på Abigail og hvisker forførende i hendes øre, emmer hele hans krop af lidenskab. Men den sexede hvisken er en afslutning og en trussel – og lige dér besegler John Proctor et helt samfunds skæbne.

Men selv om fascinerende Sara Hjort Ditlevsens Abigail er lidt af en heks selv, så er hun mest en dybt forelsket pige. Og hendes uhørt røde læbestift under rettergangen er et bevis på hendes magt. Hun ved, at han ved, at hun på alle måder har magten over ham. Salen er nærmest dødstille i de to timer i stræk, stykket spiller. Vi er lukket inde, det er klaustrofobisk, og da alt lys tændes i salen, kan vi ikke undslippe. Vi er tilhørere og meddommere, og når som helst kan vi også blive anklaget.

Kan mit og dit liv tåle dommerens gennemlysning? Retfærdighed, sandhed, tryghed er skrøbelige størrelser. I Salem i 1692, i USA i 1950erne, i Danmark i 2015.

Hvad: »Heksejagt«.

Hvem: Af: Arthur Miller. Iscenesættelse: Roger Vontobel. Scenografi og kostumer: Palle Steen Christensen. Lysdesign: Ulrik Gad. Lyddesign: Jonas Vest. Komponist: Daniel Murena.

Hvor: Det Kgl. Teater, Skuespilhuset. Til 14. maj.