Maraton-mand og Sisyfos-myte

Frygtløse og charmerende franske artister har skudt Ny Cirkus Festival 2016 flot i gang med farlige knivkast og formidabel reb-akrobatik.

Forestillingen »Marathon« slutter poetisk med Sébastien Wojdan, der udstyret med kulørte balloner omfavner en stor stikkende kaktus. Foto: Candice Kurtz Fold sammen
Læs mere

Der går et gys gennem rummet, når Sébastien Wojdan fra franske Galapiat Cirque ækvilibristisk kaster med knive eller faretruende balancerer med en økse på panden helt tæt på publikum, som sidder bænket i en cirkel rundt om ham.

Men i den hæsblæsende soloforestilling »Marathon« kan Wojdan meget mere end at skabe gys med en økse, en indianerbue og pil samt de mange knive, som han lynhurtigt stikker ned mellem fingrene eller kaster i gulvet lige ved siden af de bare fødder.

For den fantasifulde og supercharmerende Wojdan er et rastløst legebarn, der også kører slalom på skateboard mellem knivene i gulvet eller bruger dem til at illudere kanin med en gulerod. Og så er han i den grad en multidisciplinær kunstner, der både kan balancere, jonglere og traktere en række forskellige musikinstrumenter.

Hele tiden har han en fantastisk kontakt til publikum i alle aldre, og han er en vidunderlig linedanser, der kan stå på ét ben på linen og samtidig jonglere med bolde.

Men når han skal demonstrere maratonets udmattende effekt og bliver spærret inde i et bur sammen med et hav af jonglørkegler som en fange i sit eget univers, taber forestillingen lidt af pusten.

Til gengæld slutter den poetisk, når Wojdan udstyret med kulørte balloner omfavner en stor stikkende kaktus akkompagneret af Jacques Brels inciterende sang »Mon enfance« (Min barndom), hvor teksten afspejler en del af forestillingens indhold.

Reb-artist i farlig flirt med højderne

Efter åbningen af Ny Cirkus Festival 2016 torsdag med »Marathon« i AFUK (Akademiet For Utæmmet Kreativitet) fortsatte festivalen fredag med den endnu mere nervepirrende franske forestilling »Le Vide – Essai de Cirque« i Den Grå Hal på Christiania.

Her kan man under den fantastiske tagkonstruktion i den gamle ridehal opleve den formidable reb-artist Fragan Gehlker i farlig flirt med højderne, når han ækvilibristisk hænger og svinger i lange reb eller kravler rundt under taget i 12 meters højde.

Knapt er Gehlker dog begyndt sin opstigning i ét reb, før han falder ned på en sirligt anbragt madras. Men underlaget dropper han hurtigt, når han herefter forsøger sig med andre reb, der brækker midt over eller ryger fra ham, så han må hænge og dingle i én arm under loftet over det hårde stengulv.

Akkompagneret af violinisten Alexis Auffray, der også kan løbe elegant på inliners, fortsætter Gehlker fuldstændig absurd og grotesk med at kravle op og ned i vildt virtuose stunts. For »Le Vide« er en genial og dramaturgisk stram fortolkning af Camus’ »Sisyfos-myten« om at blive ved med at forsøge at skubbe byrden op ad bjerget og livets meningsløshed for os alle inklusive cirkusartisten.

»Hvad laver De ud over cirkus? Ville det ikke være bedre at være sekretær,« lyder et spørgsmål bl.a. i lydsporet, hvor vi også hører Camus selv tale.

Heldigvis for os andre, at nogen vier deres liv til at dygtiggøre sig som artister, der kan overraske og spejle livet for os ligesom i »Le Vide«, der er nycirkus af bedste kaliber.

Fire stjerner

Hvad: »Marathon«.

Hvem: Af og med Sébastien Wojdan, Galapiat Cirque.

Hvor: AFUK, Enghavevej 82 B, sidste dag 14. august

Fem stjerner

Hvad: »Le Vide – Essai de Cirque«.

Hvem: Skabt af Fagan Gehlker, Alexis Auffray og Maroussia Diaz Verbèke.

Hvor: Den Grå Hal, Christiania, sidste dag 16. august.