Kameliadamen fremragende forløst

John Neumeiers store hjerteskærende kærlighedsdrama »Kameliadamen« bliver fremragende forløst af Den Kgl. Ballet.

Takket være balletmester Nikolaj Hübbe har Den Kgl. Ballet nu for første gang fået Neumeiers gribende og hjerteskærende kærlighedsdrama »Kameliadamen« på programmet. Her er det Alban Lendorf og Susanne Grinder i en dybt bevægende og lidenskabelig pas de deux i tredje akt. Fold sammen
Læs mere

Det er intet mindre end et mesterværk, John Neumeier skabte, da han i 1978 transformerede Alexandre Dumas den yngres roman »Kameliadamen« til en helaftensballet.

Takket være balletmester Nikolaj Hübbe har Den Kgl. Ballet nu for første gang fået Neumeiers gribende og hjerteskærende kærlighedsdrama på programmet.

Og på scenen er der absolut ingen krise at spore i kompagniet, der kunstnerisk folder sig ud på højt niveau såvel teknisk som dramatisk i den krævende ballet om den umulige kærlighed mellem pariserkurtisanen Marguerite (Kameliadamen) og hendes elskede Armand.

En bevægende fortælling om at bøje sig for konventioner, træffe smertefulde valg og spilde livets muligheder.

Karakteristisk for Neumeier rummer »Kameliadamen« meget fine karaktertegninger hos både hoved- og bipersoner, og med Neumeiers og hans assistenters eminente personinstruktioner var der et vibrerende liv og nærvær på scenen både på premiereholdet fredag og andet hold lørdag. I den store rolle som den unge tuberkuloseramte Marguerite nåede Susanne Grinder til premieren nye højder som solodanser med sin ungdommelige, kokette og smertefulde fortolkning af den dødsmærkede kurtisane.

Aldrig har hun danset bedre.

Over for hende var det en ren fryd at se Alban Lendorf ikke blot med stort teknisk overskud som Armand, men også med fremragende facetter i det dramatiske spil fra forelskelsens lyksalighed til desperation, vrede og fortvivlelse.

Og sikken en gnist mellem de to lige fra start og gennem de tre akters store og vildt udfordrende pas de deuxer med et væld af komplicerede løft.

Pragtpræstation

Meget fint var også samspillet mellem de to hovedpersoner lørdag, da Gudrun Bojesen med sin pragtpræstation gav ny dybde og skrøbelighed til en mere moden Marguerite over for Ulrik Birkkjærs dejlige, romantisk følsomme Armand.

Stærk karisma havde både Nikolaj Hübbe og Jean-Lucien Massot på henholdsvis første og andet hold i rollen som Armands følelsesmæssigt indestængte far, der befaler Marguerite at opgive forholdet til sønnen. Og parallel-historien om rokokokurtisanen Manon Lescaut og hendes elskede Des Grieux, som Neu-meier raffineret indfletter i balletten, blev excellent danset af J’aime Crandall og Mads Blangstrup fredag og glimrende af Lena-Maria Gruber og Gregory Dean lørdag.

Jürgen Roses enkle scenografi og smukke, stiliserede, romantiske periodekostumer i de skønneste stoffer og farveskalaer er en ren øjenlyst, og musikken af Chopin skaber en perfekt tidsånd, atmosfære og følelsesmæssig stemning.

Med Julian Thurber som pianist på scenen og koncertpianisten Roberto Cominati i orkestergraven sammen med Det Kgl. Kapel under Michael Schmidtsdorffs meget kyndige ledelse blev den musikalske del af »Kameliadamen« også yderst fornemt forløst.