Jalousi og bjørnedans

»Shakespeare In Motion« byder på godt gensyn med Midjords »Othello« og smukke tableauer med bjørnedans i ny balletbagatel af Lidberg.

Det er en af Shakespeares kendteste regibemærkninger, »Exit, pursued by a bear« (Forlader scenen forfulgt af en bjørn), der har givet navn til svenske Pontus Lidbergs nye ballet koreograferet til Den Kgl. Ballets karakterdansere.

Regibemærkningen findes i skuespillet »Et Vintereventyr«, som sammen med »En Skærsommernatsdrøm« har været inspirationskilde til Lidbergs ballet, hvor han ganske elegant sammenfletter karakterer og stemninger fra de to Shakespeareskuespil til sjove og meget smukke tableauer med referencer til elizabethansk tid i såvel trin, musik og kostumer.

Glimrende er idéen med at bestille et værk specielt til Den Kgl. Ballets dejlige karakterdansere i alderen 40-plus til programmet »Shakespeare in motion«, som modvægt til Louise Midjords indledende »Othello« fra 2008 koreograferet til kompagniets yngste dansere. Men når man tænker på, hvor meget en koreograf som f.eks. Jirí Kylian kan få ud af dansere i den ældre aldersgruppe, er det lidt tamt, hvordan Pontus Lidberg har udnyttet de kgl. karakterdanseres potentialer.

På premiereholdet er Jette Buchwald dog en skøn Titania med ungdommeligt sind og Eva Kloborg en koket Hemione, der både føder barn, dør, bliver til en statue og levende igen. Poul-Erik Hesselkilde er hendes skinsyge mand, Leontes, der savner lidt kant i instruktionen ligesom Erling Eliasson som den charmerende Oberon i både det ene og andet trekantsdrama.

Herlig er Flemming Ryberg som spilopmageren Puk iført racerhjelm, og Shakespeares berømte bjørn, der nu bl.a. fungerer som æslet i »En Skærsommernatsdrøm«, er både kær og graciøs i sin dans med Mette Bødtcher inde i bjørnekostumet.

Meget flot er Patrik Bogårdhs lysscenografi med et væld af lyspærer, der hæves og sænkes, og yderst raffinerede er Rachel Quarmby-Spadaccinis kostumer. Desværre var musikcollagens velvalgte værker af bl.a. Dowland og Purcell noget overstyret i lydniveau til premieren på »Exit, pursued by a bear«, der alt i alt er en stemningsfuld balletbagatel. Til gengæld holder Louise Midjords moderne »Othello« med hiphop-puls sit femstjernede niveau fra uropførelsen.