Hübbe sagde farvel til New York

Nikolaj Hübbe ikke bare dansede. Han sang også, da han efter 16 år som solodanser i New York City Ballet søndag eftermiddag tog afsked med det verdensberømte kompagni. Der var lange stående bifald til den karismatiske danske danser, der i afskedsprogrammet lagde ud som strålende græsk gud og sluttede af som fræk og munter cowboy.

Nikolaj Hübbe der her ses i en ballet på Grønnegårds Teatret, tog søndag afsked med New York City Ballet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jakob Boserup / Scanpix

Hele salen sitrede af forventningsfuld spænding, inden tæppet gik op til Nikolaj Hübbes afskedsforestilling med New York City Ballet søndag eftermiddag.

Alle New Yorks kritikere sad i den stopfulde sal i Lincoln Centrets New York State Theatre, hvor også celebre dansere som Mikhail Baryshnikov var mødt op.

Foruden familie og venner var også et stort antal dansere fra Den Kgl. Ballet fløjet til New York for at se deres kommende balletmesters afskedsforestilling.

Allerede da tæppet gik op til det indledende værk, Balanchines ”Apollon”, brød klapsalverne løs. For der midt på scenen stod Nikolaj Hübbe helt alene som en gudeskøn og strålende Apollon. Og det blev en opførelse i særklasse, vi fik af dette værk med Nikolaj Hübbe som en på én gang sensuel, dyrisk og eftertænksom gud sammen med tre fortryllende skønne muser.

Så kom pas de deuxen fra Bournonvilles ”Blomsterfesten i Genzano”. Her var Hübbe ikke selv på scenen, men havde yderst vellykket haft rollen som instruktør for de to unge og forrygende dygtige dansere, der dansede med meget fin sans for den danske Bournonville-stil.

I Peter Martins’ legende russerdans ”Zakouski” var Nikolaj Hûbbe tilbage på scenen med både elegance, nonchalance og frækt twist i hofterne i fornemt partnerskab med Yvonne Borree. Og så kunne man i Jerome Robbins ”Cool” fra ”West Side Story Suite” opleve Nikolaj Hübbe ikke blot som dynamisk jazzdanser i jeans og sneakers, men også som sanger med god bund i stemmen som leder for The Jets. Imponerende.

Som en ægte cowboy sluttede han af i snurrende spring i Balanchines muntre ”Western Symphony”, inden han stærkt bevæget modtog lange stående bifald, bravoråb og blomster, mens rød og hvid konfetti dryssede ned fra oven.

New York City Ballet danser i Tivoli til september.