Hønsefødder og gulerødder

Hun er 29 år, lige dele japaner og canadier og et af verdens nye vidundere på violin: Karen Gomyo sprang ind på afbud foran DR SymfoniOrkestret i torsdags. Gav en begejstret sal Beethovens koncert for soloviolin og orkester fra 1806. Spillede så musikken kunne være skabt i går - ikke bare med sjæl, men med enestående liv.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Og sikke hun inspirerede eksviolinisten Andrew Manze på dirigentpodiet!

Tænd for genudsendelsen i morgen og nyd hans fartskifter undervejs. Eller nyd det gribende øjeblik, hvor violinen er færdig med Nathan Milsteins solokadence og vender hjem til Beethoven selv. Luften står stille i det sekund. To verdner mødes.

Man får også Bo Holtens fantasi over »Hønsefødder og gulerødder« sat ud for farverigt orkester, super kvikt og sjovt.

Og man får Schuberts ufuldendte symfoni nummer syv. Eller rettere en britisk forskers version af den.

Ak, ak ... Begyndelsen er enestående og åbner en port til Bruckner et halvt århundrede senere. Resten viser sig hurtigt som mere videnskab end wienerekko. Man får aldrig stemninger af vemodig vinterrejse. Snarere en lyd, som når man spiller baglæns.

En af klodens klareste violinstjerner. En lidt insisterende, men også meget klog dirigent. Et orkester, der både virker afslappet og stadig mere tjekket - endda både forlæns og baglæns.