Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Dragsholm Revyen er noget for sig. Med den utrættelige Bente Eskesen som revyens primus motor kan den i år fejre fem års fødselsdag. Ganske godt gået for en lille, privat forretning langt ude på landet. Dragsholm er måske nok uden for alfarvej.
Til gengæld er der paradisisk smukt med de flade agre, det strenge, hvidkalkede slot med Michelin-restaurant og havet et eller andet sted der i baggrunden. Og årets revy er værd at køre efter. Gennem årene har Dragsholm kunnet køre sit eget lidt aparte frihjul. Den intime revy i laden har kunnet udnytte, at den kunne tillade sig at gå sine egne, originale veje, være lidt mere ude i hegnet.
Med Per Linderoth som habil instruktør virker det i år, som om revyen er blevet en voksen femårig, der har lært at sidde ordentligt ved bordet. Der er kommet en stram form på det kære, men også noget sære, som har karakteriseret revyen. Galskaben er intakt, men tæmmet. Tempoet er højere, showet mere opfindsomt, teksterne mere præcise. I år er de faktisk rigtigt gode, befriet for det meste af den incestuøse opfattelse af, hvordan en revysketch eller en vise skal skæres, som ellers hænger tungt over dansk revy. Jo, Dragsholm lykkes faktisk med det hele.
Småt men godt
Både med den realpolitiske satire, når den er brandaktuel med tre gramseglade toldere. Der må være en grænse! Når Milena Penkowa endnu en gang må holde for i en skrap hudfletning. Eller når Pia Kjærsgaard vil have revet nydanskernes paraboler ned - med en ganske særlig pointe. Den lykkes, når den bare er pløk-i-roen-tosset, som når den slår sig løs i et forrygende tryllenummer for samspilsramte artister eller placerer ornitologer i parringsdans oppe under tagspærene. Men den har det i virkeligheden allerbedst, når den går løs på os alle sammen i livsstilssatiren. Ikke mindst årets nye fund, Kitt Maiken Mortensen, tager imponerende stik hjem som det møgforkælede, asociale curlingbarn i en stærk vise.
Med hende om bord - og eminente Lars Fjeldmose ved tangenterne - har revyen mulighed for at boltre sig i det musikalske. Læg dertil veteranerne Bente Eskesen og Brian Kristensen, der er i fuld vigør fra start til slut. Med årets revy rykker Dragsholm op i dansk revys bedste klasse. Den er lille, men den er dælendulme god.