Hakkeorden i andedammen

Fire friske fyre fra Uppercut Danseteater laver fri fortolkning af »Den grimme ælling« i Mark Philips dynamiske break- og hiphop-koreografi.

Uppercut Danseteater i »Ugly Douglas« med Lukas Larsen i håndstand foran Faith Berber, Luc Boris André og Raphaël Ferdinand Eder-Kastling. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En stor, gul oppustelig ælling tager imod ved døren, når publikum går ind i Dansekapellets teatersal. For vi skal lige spores ind på, at Uppercut Danseteaters nye skole- og familieforestilling »Ugly Douglas« er en fri fortolkning af H.C. Andersens »Den grimme ælling«, lige som danseforestillingens titel finurligt leger med eventyrets engelske titel, »The Ugly Duckling«.

Den store, gule plast-ælling er da også det nærmeste, vi kommer på et naturalistisk billede af en ælling. For på scenen i »Ugly Douglas« er det fire friske fyre i jeans, T-shirts, skjorter og sneakers, der folder sig behændigt og legende ud i en blanding af break, hiphop, moderne dans og fysisk teater i koreografi af Mark Philip.

Og de fire skønne dansere indtager på skift rollen som den grimme ælling i drengegruppen.

Ækvilibristisk brakdanser

Først er det den ækvilibristiske breakdanser Lukas Larsen, som også er en fantastisk mimiker, der med kluntet attitude bliver et let offer for de andres drillerier og latterliggørelse. Siden bliver han selv en del af et mobbende trekløver, der skubber, kaster med og triller hen over den dygtige og alsidige moderne danser Raphaël Ferdinand Eder-Kastling.

Og som klikens to smarte fyre oplever vi breakdanseren Faith Berber og hiphopperen Luc Boris André i herlige hurtige trin og vrik i hofterne til DJ Turkman Souljahs alias Lawand Othmans flotte technorytmer.

I det hele taget er Turkman Souljahs musik og lyde en vigtig del af forestillingen. For sjove elektroniske lyde kan elektrificere kroppene som udefra styrende elementer, der ind i mellem får danserne til at ligne tegneseriefigurer. Og her er også associationer til Snupserne fra »Bamse og kylling«, når danserne snupper sko fra hinanden og publikum.

Svane i hvide skjorte og sneakers

Det er dog i højere grad de dygtige og charmerende dansere end fortællingen, der fascinerer i »Ugly Douglas«. Men en vigtig pointe i forestillingen er selvfølgelig, at alle, også den grimme ælling, har potentiale til at folde sig ud som en smuk svane.

Og i »Ugly Douglas« er svanen symboliseret af danserne i hvide skjorter og sneakers, som til slut finder balance i andedammens hakkeorden og kører afsted sammen som venner.

Som Mark Philip siger i sin introduktion til publikum, handler forestillingen om at stå ved og acceptere sig selv.

Hvad: Ugly Douglas, målgruppe fra 9 år og op. Hvem: Koreografi: Mark Philip. Konsulent: Stephanie Thomasen. Uppercut Danseteater. Komponist: Turkman Souljah aka Lawand Othman. Hvor: Dansekapellet, sidste dag 17. september.