Hårdtpumpet cabaret

»Cabaret Brise-Jour« byder på opfindsomme og musikalske, men også for tekstsvage fortolkninger af Kurt Weills sange.

De otte performere er alle dygtige musikere og folder sig ud med stor rytmisk præcision på de utraditionelle instrumenter, men ærgerligt at tekstformidlingen er så svag. Foto: LODHO Fold sammen
Læs mere

To år i træk har canadiske L’Orchestre D’Hommes-Orchestres spillet teaterkoncerten »LODHO performs Tom Waits« for fulde huse på Republique. Nu er det populære og kreative Québec-ensemble for tredje år i træk tilbage på Republique, hvor ensemblet onsdag kunne holde Europa-premiere på forestillingen »Cabaret Brise-Jour«, der hylder den tyske komponist Kurt Weill gennem yderst fantasifulde og uortodokse fortolkninger af hans sange.

Ligesom i Tom Waits-forestillingen er scenerummet i »Cabaret Brise-Jour« tæt fyldt med møbler, husgeråd og finurlige Storm P.-lignende anordninger, der alt sammen meget opfindsomt og humoristisk bliver brugt som musikinstrumenter. Men i Weill-teaterkoncerten emmer de stemningsfulde scenebilleder nu af dekadencen fra 1930ernes Berlin-kabareter.

Som en anden Brünhilde iført hjelm med rensdyrgevir lægger en af gruppens kvinder ud med »Song of the Reinland«. Men allerede her er problemet desværre, ligesom i en række andre sange aftenen igennem – og uanset om der bliver sunget på tysk, engelsk eller fransk – at teksten kommer til at stå alt for svagt og drukner i lydeffekter. Hermed mister man som publikum også for mange gange forbindelsen mellem den visuelle fortolkning af sangene og teksterne af bl.a. Bertolt Brecht, Ira Gershwin og Ogden Nash.

Enkelt og raffineret

Meget fin er åbningen af anden del med sangen »The Trouble With Women«, der bliver enkelt og raffineret akkompagneret af en blokfløjtespillende lysekrone samt guitarist. Og komisk er det, når sangerinden i »Denn Wie mann sich bettet« fra Brechts »Mahagonny« får vibrato på stemmen via en vibrerende symaskine, så hun lyder som et brægende får, mens hun synger om, at mennesket ikke er et dyr. Netop obstruktion på forskellig vis af de medvirkende bliver brugt såvel effektfuldt som klichéfyldt i mange numre, inklusive »Oh Heavenly Salvation«, hvor sangeren bliver kildet af en anden medvirkende, mens han synger.

De otte performere er alle dygtige musikere og folder sig ud med stor rytmisk præcision på de utraditionelle instrumenter, og musikken swinger i såvel rockudgaven af »Tschaikowsky« som bluesversionen af »Will You Remember Me«. Men ærgerligt er det, at tekstformidlingen generelt er så svag, og at forestillingen kommer til at spænde ben for sig selv med de for overlæssede og hårdtpumpede Weill-sange.

Hvad: »Cabaret Brise-Jour«.

Hvem: L’Orchestre d’Hommes-Orchestres. Musik: Kurt Weill. Tekst: Brecht, Deval, Denos, Nash m.fl.

Hvor: Republique, Store Scene, sidste dag 16. november.