H.C. Andersen i hip hop-land

Steen Koerners og Big City Brains' »H.C. Andersen« er et fantasifuldt og fornøjeligt, men lidt uegalt show for hele familien.

Foto: Henrik Sørensen Fold sammen
Læs mere

Det er et fantastisk miks af dygtige kunstnere fra både hip hop-, nycirkus- og balletverdenen, der er samlet på scenen i Steen Koerners og kunstnergruppen Big City Brains’ nye og meget fantasifulde eventyrshow »H.C. Andersen« i Tivolis Koncertsal. Og visuelt tager de seks udvalgte eventyr sig fortryllende ud i scenografduoen Din Mors flotte, foranderlige og billedrige videoscenografi og Astrid Lynge Ottesens opfindsomme kostumer.

Eventyrene bliver ikke kun fortalt kropsligt og visuelt, men også mundtligt, og lidt tamt, af Nikolaj Lie Kaas på bånd. Han dukker også op i videoklip mellem eventyrene som forfatteren, der drømmer sig tilbage til barndommen. Herlige i showets mellemspil er dog især de dygtige robotdansende legetøjssoldater, der aftenen igennem kæder forestillingen sammen.

Højdepunktet i første akt er den meget vellykkede iscenesættelse af »Nattergalen« med den skønne ekspressive breakmester Sonic som Kejseren, den smidige luftakrobat Manda Rydman som højtsvævende Nattergal, tåspidsballerinaen Tina Højlund som kær kokkepige og electric boogiedanseren Josephine Raahauge som skøn mekanisk Guldfugl i forrygende flot kostume. Sjove er tre små kinesere på rad og række, og raffineret veksler videoscenografien fra bambusskov til kinesisk porcelæn, akkompagneret af kinesisk klingende toner, komponeret af Jesper Mechlenburg, der er en sand mester i teatermusik.

Forrygende popping-mester

Efter pausen er det en stor fornøjelse at opleve den forrygende popping-mester Poppin John som Prinsen i »Prinsessen på ærten«, fint ledsaget af balletdanseren Cecilie Lassen som en rap barfodet Prinsesse, der knirker og knager i alle led efter at have sovet oven på grønærten.

Som den tøjglade Kejser i det glimrende fortalte eventyr, »Kejserens nye klæder«, er det både sjovt og oplagt, at det er tissue-artisten Anders Astrup Jensen, der folder sig virtuost ud i lodret luftakrobatik i stof. Her føjer en moralesang, om at man ikke kan snyde folk, sig fint til fortællingen. Til gengæld bliver moralesangen i »Klods-Hans« dramatisk lidt for meget et appendiks, men det er her Klods-Hans alias breakdanseren Cico for alvor gi’r den ækvilibristisk gas sammen med den helt vildt snurrende cyr-hjulartist Valérie Inertie som sej Prinsesse. Imponerende.

Fornøjeligt familieshow

Flot og magisk er »Den lille pige med svovlstikkerne« rent visuelt, men savner lidt dramatisk spænding, ligesom »Den grimme ælling« til slut, trods de superdygtige breakdansere.

Når Flemming Quist Møller et par gange bidrager med sin klangfulde fortælle­stemme, spidser man ører og tænker på Steen Koerners og Big City Brains meget helstøbte forestilling »Cykelmyggen Egon«. Ligeså helstøbt og vellykket er »H.C. Andersen« ikke. Men det er et fantasifuldt, flot og fornøjeligt familieshow, der puster forfriskende nyt liv i de gamle eventyr.

Hvad: »H.C. Andersen«.

Hvem: Idé, koncept og iscenesættelse: Steen Koerner og Big City Brains. Producent: Nordisk Film Live.

Hvor: Tivolis Koncertsal, sidste dag 27. oktober.