Græsk tragedie og ny dansk dramatik

Betty Nansen Teatrets nye direktørpar, Vibeke Windeløv og Stefan Larsson, præsenterede i går deres første sæson sammen.

Direktørparret Stefan Larsson (med ryggen til) og Vibeke Windeløv fejrede deres første fælles sæsonprogram med brunch på scenen for pressen og de medvirkende i sæsonens forestillinger. Til højre Karen-Lise Mynster, der skal spille i »Medea«. Foto: Simon Skipper Fold sammen
Læs mere

Alle sejl var sat til, da Betty Nansen Teatrets nye direktørpar, filmproducenten Vibeke Windeløv og den svenske instruktør og tidligere direktør for Aarhus Teater Stefan Larsson i går præsenterede deres program for den kommende sæson. Vibeke Windeløv havde været oppe fra den årle morgen for at stege specialimporterede nordafrikanske brunchpølser, og på scenen var der dækket op med hvid dug og lys i kandelabre til den inviterede presse samt – ikke mindst – skuespillere, instruktører, scenografer, manuskriptforfattere og andre, der har en rolle at spille i sæsonens repertoire.

»Her står en meget, meget lykkelig kvinde. Jeg havde aldrig drømt om, at teatret kunne være et så vidunderligt sted at være,« lød det overstrømmende fra Vibeke Windeløv, inden hun overlod til Stefan Larsson at fortælle om de i alt seks forestillinger, der skal spille på Betty Nansen og på anneksscenen Edison. De to direktører har arbejdet tæt sammen om repertoiret, der bliver en blanding af helt nyskrevet dramatik og klassikere i meget forskellig indpakning og samarbejde både med svenske Dramaten, tyske Volksbühne og danske Mammutteatret.

»Det er vigtigt, at teatret er i konstant bevægelse og ikke bliver fanget i doktriner og -ismer, men forholder sig til det samfund, det fungerer i. Det kan både gøres i en fransk komedie og i nyskreven dansk dramatik,« fastslog Stefan Larsson.

Sæsonen indledes med japanske Yukio Mishimas berømte skuespil fra 1960erne, »Madame de Sade«, som Josefine Klougart har nyoversat. Stykket handler om kvinderne omkring den legendariske, sadistiske markis og er en historie om seksuelle udskejelser, moral, lidenskab og hykleri. Stefan Larsson instruerer de seks kvinder på scenen – Sonja Richter, Sonja Oppenhagen, Marie Louise Wille, Cecilie Stenspil, Molly Blixt og Kirsten Olesen.

At sætte nyskrevet dansk dramatik ikke bare på den lille, men også på den store scene, er en vigtig kulturpolitisk markering for det nye direktørpar. »Soli Deo Gloria« er titlen på et helt nyskrevet stykke af den prisbelønnede dramatiker Peter Asmussen – 12 øjebliksbilleder af livet og døden og ikke mindst er aktuelt i lyset af attentaterne i København i februar og den angst, de har medført. Stykket instrueres af Thomas Bendixen med Marie Louise Wille, Kasper Leisner, Thomas Levin og Tina Gylling Mortensen på scenen, instrueret af Thomas Bendixen.

På Betty Nansen kan man også opleve den tyske instruktør Milan Peschels »fandenivoldske« opsætning af Molières klassiker »Tartuffe« med bl.a. Bodil Jørgensen, Jens Albinus og Niels Elle­gaard og musik af aarhusianske Powersolo.

Tragedier på Betty Nansen

Edison lægger gulv til hele to græske tragedier i meget forskellig opsætning – »Prometheus.nu« i samarbejde med den tysk-walisiske kunstnerduo Awst&Walther, og »Medea«, som Stefan Larsson sætter op i samarbejde med Dramaten i Stockholm og med Karen-Lise Mynster og svenske Livia Millhagen på scenen.

Endelig byder den kommende sæson på et samarbejde med Mammutteatret, der er flyttet ind i Siloen på Edison. Teaterdirektør Claus Flygare har fået forfatteren Kasper Colling Nielsen til at skrive et helt nyt stykke, »Sidst på dagen er vi alle mennesker« – om en ny verdensorden, hvor de vestlige samfund får sværere og sværere ved at opretholde deres rige, privilegerede liv.

Stefan Larsson og Vibeke Windeløv håber med deres første fælles sæson både at kunne fastholde Betty Nansens hidtidige publikum og appellere til nye publikumsgrupper.

»Men først og fremmest har vi jo valgt det, vi selv synes er godt,« siger Vibeke Windeløv.