Gintberg er mere energi end elegance

Jan Gintbergs nye show er bedst, når han risikerer noget og griber fat i publikum, og når han trækker på selvbiografisk stof om sin far.

Jan Gintberg er energi frem for elegance, og han sveder sig vej på tværs af scenen igen og igen. Fold sammen
Læs mere

Jeg har stor respekt for Jan Gintberg. Manden har kæmpet sig op på toppen af stand-uppen med et imponerende gåpåmod og et imponerende organ. Nogle gange i Bremen torsdag aften troede man næsten på, at han selv uden mikrofon kunne råbe salen med plads til flere end 600 op. Hans talent ligger i afdelingen for energi og overskud, en prepubertær fascination af hvad der foregår under bæltestedet og en evne til at skabe morsomme billeder oppe i hovedet på publikum.

Hans nye show er vinklet på nutidens »se mig, mig, mig og mig«-kultur. Vi er alle sammen individualister og alt for selvfede på Facebook. Det er et relevant emne, som Gintberg dog lidt for hurtigt kommer fra igen. Netop et Facebook-tema og en fødsel i vand på Rigshospitalet er de morsomste øjeblikke i første del af showet, der ellers kører en smule planløst derudad. Og hvorfor tager Gintberg ikke fat i de vildeste »se mig«-typer - nemlig stand-upperne selv? En håndgranat fra Gintberg i egne rækker gætter jeg på kunne blive meget morsomt.

Nu er der ikke noget værre end en anmelder, der skriver om det, han ville have haft, og ikke det han fik, så jeg iler straks videre med at rose anden del af »I Luv Jan«, der sammenlagt set er meget bedre end første del. Det er, når Gintberg kaster sig ud uden sikkerhedsnet og ud i det selvbiografiske stof, han er stærkest.

Det sker, når han kører helt klassisk stand-up med spørgsmål til publikum: »Hvad hedder du, og hvad laver du?« Og så får de modige, som svarer, ellers gode råd og tørt på. Det skete for en gruppe amarkanere til premieren, og den slags giver et stand-up-show nerve, hvad enten det flasker sig for manden på scenen, eller han kommer ud at svømme. Gintberg har bare overskuddet hver gang og er god til at finde finten i hver en lillebitte oplysning.

Jan Gintbergs far døde for godt og vel et halvt år siden, og fortællingen om ham er meget munter og en smule rørende. Den tilbageholdende og mutte landmand beskrives, så de fleste kan læse deres far og søn forhold ind i vittighederne. Med salen i sin hule hånd kunne Gintberg endda godt have dvælet lidt mere ved farmand, som han næsten flyver forbi lidt for hurtigt.

København hudflettes

Skægt er det også, når Gintberg hudfletter København, hvor vi befinder os på premiereaftenen. Det foregår i et regionalt hjørne af showet, som komikeren vil ændre på, efterhånden som han kommer frem til forskellige byer i landet. »Hvis man pisser på gaden i København, får man en bøde på 1.200 kr. Hvis man knalder en bygning, får man et kunstlegat.« Det er en af pointerne under bæltestedet, som henviser til den aktuelle kunstnerduo The Humping Pact, der kravler nøgne rundt i bybilledet med journalister i hælene.

I det hele taget bør man om Jan Gintberg vide, at de ædlere dele af han show altid foregår under bæltestedet. Han er energi frem for elegance, og han sveder sig vej på tværs af scenen igen og igen. Og siger »satme«, »satme«, »satme« i et væk, mens han klør hvem som helst mellem benene. I år er det både den foregående regering og den nuværende, der får pisk. Jim Lyngvild, Kim Bildsøe Lassen, Thomas Buttenschøn, Frederik Fetterlein, Claus Elming, Karen Thisted, Nicklas Bendtner, TDC og Viasat får også velfortjente bank med Gintbergs tæppebanker, så det synger og runger i kraniet i timevis efter det underholdende show.