Flæskesteg, farce og forsoning

Hold op, hvor han smiler venligt hele vejen igennem den komedie, han selv har forfattet.

Som revisoren Mogens, der i forbindelse med en skilsmisse må flytte ind hos sin muslimske assistent Mahmoud på syvende sal i Avedøre, lægger Flemming Jensen det dejlige, runde teaterhoved i de rigtige folder fra start til slut - afbrudt af et par koleriske ture på vanlig befippet maner, hvilket ikke betyder det store. Vi skal have det godt med hinanden, og ingen må gå grædende hjem!

Og den følelse lykkes det at bevare i »Mogens og Mahmoud« på Folketeatret, der er en meget opbyggelig og ret sympatisk forestilling om to forskellige mænd, der skal leve side om side med hinanden. Det kunne der godt være slået flere gnister af - i stedet nøjes vi med lidt religionsrelateret kulturudveksling på anekdoteplan mellem den flinke og vennesæle flæskestegsdansker og den flinke og vennesæle muslim - fint betuttet spillet af Omar Marzouk med stemmen i diskant og undrende øjne. Vi bliver ved den godmodige og ganske ufarlige overfladebehandling - men det er jo i og for sig også Jensens sigte: At afdramatisere kulturkløften og klare det meste med en krammer.

I stedet bruges energien på kærlighedsforviklingerne med pigen ovenpå (Christine Gjerulff), hendes jødiske forældre fra Hirtshals (Susanne Heinrich og Claus Bue) og en sulten imam fra Brønshøj (Max Hansen), der blandes ind i den noget fabrikerede intrige. Det hele er godmodigt og skikkeligt med Jensens lune replikker som forcen i det lidt adstadige farceforløb.