Festfyrværkeri af gnistrende trin

San Francisco Ballet viste et virtuost overskud.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ligesom San Francisco Ballet repræsenterer mange nationaliteter og koreografiske stilarter, er Yuri Possokhovs værk »Fusion« en fornem kulturel smeltedigel. Fire mænd klædt som dervishdansere snurrer rundt blandt fire moderne balletpar, og som titlen antyder, er værket netop en fusion mellem øst og vest i såvel dansen som musikken.

Yderst originalt formår Possokhov at blande dervishdansernes blide, bløde og bølgende bevægelser med tåspidsballet og jazzede rul i hofter og skuldre, og efterhånden tager danserne farve af hinanden i den billedrige koreografi med bl.a. en flot pas de deux mellem kinesiske Yuan Yuan Tan og australske Damian Smith.

I Helgi Tomassons »Concerto Grosso« fra 2003 oplever vi fem af kompagniets prægtige mandsdansere i et festfyrværkeri af gnistrende trin og fantastiske spring, og tilmed formår danserne at folde sig smukt ud i langsomme adagiosatser.

Balanchine er lakmusprøven på det tekniske niveau. San Francisco Ballet danser ham fremragende i det udødelige mesterværk »Stravinsky Violin Concerto«. Herligt slutter program B med spilopmageren Mark Morris' »Sandpaper Ballet« for 25 dansere i græsgrønne Magritte-inspirerede heldragter med skyhimmel foroven. Til kendt musik af Leroy Anderson leger Morris musikalsk og humoristisk med balletverdenens kadaverdisciplin og trinsprog, som krydres med en skøn jazzet og nonchalant bevægelseskvalitet. .