Farvel til en fremragende danser

Thomas Lunds afskedsforestilling som solodanser i Den Kgl. Ballet blev en formidabel, hjertevarm og dybt bevægende aften med store præstationer i »Enetime« og »Sylfiden«.

Thomas Lund som dansemesteren og Ida Praetorius som eleven i »Enetime«. Fold sammen
Læs mere

Thomas Lund har altid været en danser i særklasse med sin store tekniske snilde, sit eminente mimiske talent og dybe engagement i sine roller. Gang på gang har han i sin næsten 20 år lange karriere i Den Kgl. Ballet danset sig lige ind i publikums hjerter, og det gjorde han selvfølgelig også lørdag aften, da han dansede af som solodanser i de krævende partier som den sadistiske dansemester i »Enetime« og den splittede James i »Sylfiden«. Og det var ikke bare Thomas Lund selv, men også danserne omkring ham, der gav den fuld skrue og ydede deres ypperste på denne helt specielle aften.
Så snart Thomas Lund kom smygende ind på scenen som den kejtede, indestængte og uhyggeligt perverterede dansemester i »Enetime«, blev øjet fænget af hans formidable gestaltning af det både farlige og ynkelige kældermenneske.

Skræmmende blev hans afsløring af dansemesterens vanvid i den spændingsfyldte vekslen mellem et knuget kropssprog og vilde, virtuose dansetrin, og stærkt var hans samspil med Gitte Lindstrøm som den tilknappede pianist og Ida Praetorius som den unge livlige elev, der bliver offeret i det fatale seksuelt betonede magtspil. Allerede efter »Enetime« gjaldede bravoråbene i salen.
Andre farlige forførende og seksuelle kræfter kom på spil i romantisk svøb i Bournonvilles »Sylfiden«. For selvfølgelig skulle Thomas Lund, der er sin generations bedste mandlige Bournonville-danser, slutte af som James i »Sylfiden« med sin vigtigste dansepartner, Gudrun Bojesen, ved sin side i titelrollen.

Endnu engang fik man bekræftet, at de to sammen er det skønneste Bournonville-par, man kan tænke sig.
Hvert et trin de tager er gennemsyret af musikalitet, og der var en sjælden brændende kærlighed mellem James og Sylfiden lørdag aften, hvor Thomas Lund og Gudrun Bojesen dansede, som gjaldt det liv og død.
Sikre, lette og elegante var Thomas Lunds spring i soloerne, og trods ellevild applaus fra publikum formåede han hele tiden at fastholde rollen som den drømmende James med det splittede sind.
Helt excellent var samspillet i anden akt, hvor James til sidst synderknust mister Sylfiden og selv falder om. Men lørdag var det ikke bare James, der mistede Sylfiden.

Gudrun Bojesen, der dansede så sublimt hele aftenen, mistede også en helt unik partner, og kunne forståeligt nok ikke holde tårerne tilbage ved fremkaldelserne.
Her kom en lang række både tidligere og nuværende kvindelige solodansere og solister på scenen og gav kys og røde roser til Thomas Lund, ligesom Bamse, Kylling og Ælling fra hans populære børneballet, »Kom Bamse, nu balletter vi!« troppede op. Tre små balletbørn fra Det Kgl. Teaters Balletskole, hvor Thomas Lund nu er tiltrådt som leder, kom også på scenen, inden balletmester Nikolaj Hübbe bevæget holdt en fin og hjertelig tale, hvor han ud over Thomas Lunds kæmpe kunstneriske talent fremhævede hans store generøsitet, glæde og ydmyghed.

»Du er en af de mest elskede dansere både på og uden for scenen og i ind- og udland,« sagde Hübbe, inden både publikum og Det Kgl. Kapel på balletmesterens opfordring som et respektfuldt og hjertevarmt farvel bukkede for den fremragende danser.

Hvad: »Enetime« og »Sylfiden«.
Hvem: Den Kgl. Ballet. Det Kgl. Kapel. Dirigent: Robert Reimer.
Hvor: Gamle Scene, lørdag.