En teaterkomedie om en komedie på et teater

Der er meget godt potentiale i Ditte Hansens og Louise Mieritz’ »Mågens« på Nørrebro Teater. Men desværre får forestillingen lov at løbe løbsk.

Foto: Ulrik Jantzen/Das Büro Fold sammen
Læs mere

Hvorfor er der ikke lavet en moderne iscenesættelse, der lader Tjekhovs »Mågen« foregå en sommer i Tisvildeleje? Det virker helt oplagt, når man har set Ditte Hansen og Louise Mieritz lege med den nordsjællandske kendisby som location i deres gennemrenovering af klassikeren. Her iscenesat i en klassisk shabby-chic sommerhusramme af scenograf Maja Ravn.

Skelettet i »Mågens« er definitivt Tjekhov. Historien, melankolien og munterheden. Ditte Hansen og Louise Mieritz ved, hvad de har med at gøre, og de har også en svaghed for forlægget: »Mågen« handler om kunst og kærlighed, det gør »Mågens« også.

Som indspark i den nye udgave er der et metaplan, hvor de rigtige skuespillere heftigt diskuterer deres roller og opsætningen. Benjamin Kitter Hansens stakkels stammende skolelærer Simon har den utaknemmelige opgave at gøre det sjovt at forklare fagtermer, såsom hvad den fjerde væg er, men hvorfor kræver det ikke en forklaring, at Tammi Østs Irina skælder ud på lige netop skuespilleren Mikael Birkkjær (de to var gift engang)? Den slags interne jokes gik, da dramatikerne skrev til uddelingen af Årets Reumert, men den går ikke på Nørrebro Teater.

»Mågens« er opkaldt efter den gamle mimiker, spillet poetisk og yndigt af Kristian Holm Joensen, der har salen i sin hule hånd. Han skal skabe »det magiske nu«, som teatret dyrker, men som hans selvoptagne kolleger ikke gider vente på. Andreas Jebro er hans nevø, en barnligt vred Konstantin, der bruger sit talent og sine kræfter på at føle sig forsmået fremfor at skabe, og som hans mor, Irina, jager Tammi Øst kun hyldesten fra det publikum, der ikke elsker hende helt så højt, efterhånden som tiden løber fra både fra hendes skønhed og hendes kunstart – det klassiske teater. Både hun og Konstantins kæreste, spillet som spejlblank bimbo af Rikke Lylloff, interesserer sig mere for fremtiden i form af Christian Fuhlendorffs forkælede, fedladne charmør af en standup-stjerne. Han er også ret godt selskab.

Stærkest står Lise Baastrups vrede punkudgave af den ulykkeligt forelskede Mascha. Hun er sit eget lille onewoman-show i forestillingen. Hendes Mascha er både et ægte menneske og en skør parodi på en teaterrolle.

»Mågens« ville have haft meget potentiale, hvis instruktøren Heinrich Christensen havde holdt det i kort snor. Nu løber vittighederne løbsk, og de indlagte rocksange sætter nærmest alting i stå.

Der er tidspunkter, hvor »Mågens« virker som et perfekt bud på en ny, dansk teaterkomedie – med dens stik til den kreative overklasse, dens humoristiske og smertefuldt præcise beskrivelse af selvopslugte mennesker, der tror, de vil hinanden, men kun vil sig selv. Men den falder i sin egen fælde – og peger primært på sig selv og sin egen lille teaterverden.

Dramatikerparret kan se og spidde deres tid og medmennesker, det ved vi fra deres andre bedrifter. Forhåbentlig gør de igen det næste næste gang, de laver et stykke.

Hvad: »Mågens«.

Hvem: Af: Ditte Hansen og Louise Mieritz. Instruktion: Heinrich Christensen. Scenografi: Maja Ravn.

Hvor: Nørrebro Teater. Til 19. april.