Det Flydende Teater gør poetisk og begavet Kaj Munk hyperaktuel

Det Flydende Teater formår år efter år at skabe interessante og aktuelt relevante dramatiseringer af historiske personer i deres helt egen stil på den lille træskude ved Furesøen.

Det Flydende Teater gÔøΩr poetisk og begavet Kaj Munk hyperaktuel i stykket "Martyren Munk". Her Brian Hjulmann som Kaj Munk. Fold sammen
Læs mere

Sommeren er over os og dermed også udendørsteater. Et helt særligt af slagsen holder til på Furesøens Bådudlejning, hvor Det Flydende Teater i år byder på en musikdramatisk fortolkning af den kontroversielle digterpræst Kaj Munk. »Martyren Munk« begynder med slutningen. Flygtende, flakkende langs Furesøens bred løber Munk, indtil han fældes af nazisten Nebels to skud mod hans tinding. Derefter oprulles hans liv kronologisk i Hassan Preislers mundrappe tekst, der fint fanger Munks mange facetter. Snart skråsikker og kompromisløs, snart tvivlende og omskiftelig.

Munk udviste en vis sympati for den nazistiske ideologi i dens tidlige år og var antiparlamentarist, men han var også familiemenneske, præst og til sidst modstandsmand i kraft af sine ord. Han talte både samarbejdspolitikken og nazisterne midt imod – og det kostede ham livet. »Aldrig, aldrig, aldrig spørge, om det nytter, kun om det er sandt« var hans livsmotto, der løber som en ledetråd gennem forestillingen, hele tiden accentueret af hans anden mere tvivlende side, der både kommer til udtryk i hans dialoger med Jesus og i hustruen Lises kærlige, men nøgterne erindringer, som hun deler med datteren Yrsa, der så gerne vil forstå sin komplekse, afdøde far. De to spor strukturerer forestillingen afbrudt af dialoger i familien og nærmest burleske optrin med Munks skiftende politiske idoler og hadeobjekter.

Brian Hjulmann rammer den komplekse Munk rent. Fra student med nykker til pavestolt nybagt far, flammende agitator, følsom dramatiker og manisk martyr. Omkring ham jonglerer Lise Lauenblad og Ene Øster Bendtsen med uniformskasketter, næser, skæg, roser og illegale blade i et hav af roller, der alle tegnes præcist og bidrager til fortællingen om manden, for hvem intet offer var for stort. Pelle Nordhøj Kanns rytmisk-teatralske iscenesættelse og Jannik Elkærs pladsøkonomiske, men kraftfulde koreografier skaber et eget poetisk univers, der i kombination med forestillingens virkelige scoop, Marie Louise von Bülows blide kompositioner til Munks digte, på fineste vis tegner billedet af manden spændt ud mellem tvivl og tro fanget i en nådesløs tid, hvor det at mene noget ikke bare var til pynt.

»Martyren Munk« er æstetisk konsekvent teater, der intelligent og åbent taler ind i en tid, hvor det nok er relativt risikofrit at mene noget, men hvor de nationale strømninger og antidemokratismen atter fylder i debatten.

Det Flydende Teater formår år efter år at skabe interessante og aktuelt relevante dramatiseringer af historiske personer i deres helt egen stil på den lille træskude ved Furesøen. Vi forlod derfor forestillingen en anelse triste, da det måske er sidste gang, teatret kan udfolde sig på Furesøens Bådudlejning, der er lukningstruet. Skulle det ske, må der fra andre søer og havne være rift om dette helt specielle teaterkompagni.

Martyren Munk

Hvem: Instruktør: Pelle Nordhøj Kann. Dramatiker: Hassan Preisler. Komponist: Marie Louise von Bülow. Koreograf: Jannik Elkær Hvor: Det Flydende Teater til 12. august, derefter turné.