Den Kgl. Ballet er i topform i Skuespilhuset

Sæsonens sidste premiereprogram »Take Four« består af fire vidt forskellige nutidige koreografier.

Den Kongelige Ballet i Alessandro Sousa Pereiras »Krash«. Foto: Henrik Stenberg Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Traditionen tro er Den Kgl. Ballet til sæsonens sidste premiere rykket ind i Skuespilhuset.

I år hedder programmet »Take Four« og præsenterer fire helt forskellige bud på nutidig koreografi.

Ældst er åbningsværket »Viscera« fra 2012 af den unge engelske stjernekoreograf Liam Scarlett, der er huskoreograf hos The Royal Ballet i London.

Hans superdynamiske værk, der giver associationer til koreografer som Balanchine, Wheeldon og McGregor, har allerede status af en moderne klassiker.

Og det er en fryd at se Den Kgl. Ballet kaste sig sikkert ud i den skarpe, komplekse og kontrastfyldte koreografi til amerikanske Lowell Liebermanns rytmisk markante, men ret pasticheprægede 1. klaverkoncert.

Højdepunktet i »Viscera« er anden sats’ smidige, sensuelle og kropsskulpturelle pas de deux, der lørdag blev danset delikat og følsomt af Alexandra Lo Sardo og Ulrik Birkkjær.

Adam Lüders debut som koreografi

En helt anderledes romantisk tilbageskuende og neoklassisk stil oplever man i Adam Lüders nye og meget charmerende »Schubert pas de deux«, der er Lüders egentlige debut som koreograf.

Den tidligere solodanser i New York City Ballet, der selv var en fantastisk pas de deux-partner, er i sin koreografi inspireret af bl.a. Robbins og Balanchine.

Der er stor musikalitet, raffinerede balancer og løft og fint flow i hans »Schubert pas de deux«, der til premieren blev smukt og elegant fortolket af Holly Jean Dorger og Jonathan Chmelensky, følsomt akkompagneret af pianisten Thomas Rischel live på scenen.

Den Kgl. Ballets korpsdanser og koreograf Sebastian Kloborg er modigt med kun to måneders varsel sprunget ind som afløser for den sygemeldte koreograf Dimo Kirilov Milev og har skabt programmets mest fortællende værk, »Stranger«, for 13 dansere.

Den ekspressive og stemningsfulde kreation med danserne i 1930er-inspirerede outfits handler om forventninger, længsler og indestængte aggressioner og er Kloborgs første større sceneværk.

»Stranger« byder ikke mindst på nogle meget velfungerende duoer danset til bl.a. J.S. Bachs »Erbarme dich« sunget på arabisk af Fadia el-Hage. Der er også godt materiale i flere gruppeindslag og de kluddermoragtige kropsforviklinger, men værket er rigeligt langt trods dansernes stærke engagement.

Helt nye bevægelsesudfordringer får balletdanserne i det bragende energiske afslutningsværk »Krash«, kreeret af brasilianske Alessandro Sousa Pereira, der er kendt som danser og koreograf i Dansk Danseteater.

I »Krash« folder danserne sig ud med tyngde og masser af rå, maskulin kropsstyrke til Turkman Souljahs pågående og medrivende brasiliansk-inspirerede rytmer, og Ida Praetorius følger sejt med som eneste kvinde blandt otte mænd.

Lidt ærgerligt er det, at dansernes sorte tøj i starten slører en stor del af bevægelserne i det dunkle scenerum. Men effektfuldt blottes de muskuløse overkroppe senere, og helt forrygende er Sebastian Haynes i sine tigersmidige bevægelser i det flotte og kraftfulde værk, der slutter lidt brat.

Hvad: »Take Four«.

Hvem: Den Kgl. Ballet. Koreografi: Liam Scarlett, Adam Lüders, Sebastian Kloborg og Alessandro Sousa Pereira.

Hvor: Skuespilhuset, sidste dag 23. maj.